معرفی پایگاه زیست شناسی ایران

وب سایت های پرهام جبارزاده

فعالیت بر روی وب سایت ها از آبان 1383 بطور غیر حرفه ای شروع شد . در این مدت سایت های گوناگون راه اندازی شد و بتدریج نواقص آنها برطرف گردید تا در مرداد ماه 1384 سایت شخصی پرهام جبارزاده راه اندازی شد. بعد از آن در بهمن ماه 1384 پایگاه زیست شناسی ایران شروع بکار کرد که بطور فعال نسبت به گذشته اقدام به انتشار مقالات زیست شناسی می نمود. تقریبا هم زمان با این پایگاه وب لاگ خبری زیست شناسی ایران  در بلاگفا راه اندازی شد و بدین وسیله بخش مقالات از بخش اخبار جدا شد .از اسفند 84 تا مهر 85 در وبلاگ خبری بیش از 800 خبر  قرار گرفت.  هم اکنون با آغاز سال تحصیلی کلیه پایگاه ها بصورت صد در صد حرفه ای بر روی هاست و دامین مستقل قرار گرفتند. کلیه برنامه نویسی و طراحی پایگاه ها بوسیله پرهام جبارزاده صورت گرفته است.

1- پایگاه زیست شناسی ایران - دارای سه بخش گیاه شناسی ، جانور شناسی و سلولی- مولکولی می باشد که اقدام به انتشار مقاله در هر یک از این سه بخش می نماید.

2- سرویس خبری زیست شناسی ایران - دارای بخش های مختلف سلولی-مولکولی ، جانور شناسی ، بهداشت و درمان ، سرطان ، محیط زیست ، گیاهان دارویی ، معرفی کتاب ، و غیره می باشد که آخرین دستاورد های علمی ایران و جهان را در کلیه شاخه های زیست شناسی را بصورت روزانه منتشر می نماید. لینک این بخش های تخصصی خبری در بخش های سه گانه پایگاه زیست شناسی ایران وجود دارد و بطور کلی می توان از سایت پایگاه زیست شناسی ایران به تمامی پایگاه وارد شد و لینک های متعددی در آن وجود دارد.

گروه بندی تخصصی اخبار:

 جانور شناسی    بهداشت و سلامت    محیط زیست   گیاهان دارویی    زیست شناسی سلولی ومولکولی    سرطان

سرویس خبری قبل از 20 مهر ماه 1385 بر روی وبلاگ بلاگفا بوده است و بیش از 800 خبر در زمینه های تخصصی گوناگون را پوشش داده است. همچنین از طریق لینک وبلاگ می توانید به آرشیو اخبار تا آن تاریخ دسترسی داشته باشید.

آرشیو های تخصصی را نیز جهت حتی تحقیق های دانشجویی بسیار ارزشمند است زیر از طریق لینکی مثل آنفلوانزای مرغی می توانید به اخبار آن  طی 6 ماه گذشته دسترسی داشته باشید.

دسته بندی تخصصی آرشیو تا 20 مهر ماه 1385:

طبیعت و محیط زیست   دیرینه شناسی  دارو و درمان  ژنتیک و بیولوژی سلولی- مولکولی   گیاهان دارویی و تغذیه    سرطان   نانو تکنولوژی  بیوتکنولوژی   آنفلوانزای مرغی

ضمنا از لینکستان موجود در این سایت هم می توانید با همکاران زیست شناس  نیز آشنا شوید و از پایگاه های آن ها نیز بازدید بعمل آورید.

3- آموزش مجازی زیست شناسی - در این سایت که جهت استفاده دانشجویان طراحی گردیده است مطالب مفید درسی ، عکس و اسلاید ، مشاوره تحصیلی ، و غیره قرار خواهد گرفت.

لینک مشاوره تحصیلی : شما می توانید با کلیک بر روی این لینک و در بخش نظرات، هر سوال درسی در زمینه های تخصصی اینجانب مطرح کرده و یا در زمینه های تحصیلی و کارشناسی ارشد می توانید عنوان نمایید.  سعی می گردد تا جای ممکن سریع در همان محل پاسخ داده شود.

سایت آموزش مجازی دارای لینک های دیگری همچون آمادگی کارشناسی ارشد ، سیستماتیک گیاهی ، و سلولی - مولکولی می باشد که مطالب مفیدی در آن قسمت ها برای دانشجویان قرار خواهد گرفت.

4- سایت شخصی پرهام جبارزاده

 - در این سایت سابقه علمی و حرفه ای , کتاب ها ، پایان نامه ها ، و … به دو زبان فارسی و انگلیسی قابل دسترسی می باشد.

 

وبلاگ ها و وب سایت های علمی دیگر هم می توانند جهت معرفی خود مطلاب و توضیحات خود را در مورد وبلاگ یا سایت خود را برای ما ارسال کنند.

گروه زیست دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد

 

چگونه استنشاق مجدد دود سیگار به ریه های کودکان آسیب می رساند:

 

 

پژوهشگران دانشگاه دیویس کالیفرنیا  طی مقاله ای که در پایگاه  اینترنتی این دانشگاه  در 30 مرداد (دیروز)منتشر گردید  با بیان دقیق جزئیات بیوشیمیایی و آناتومیکی ؛ چگونگی آسیب دیدن ششهای کودکان متولد نشده و تازه متولد شده ،براثراستنشاق مجدد دود سیگار را به طور کامل توضیح داده اند  .

یافته های این محققین نشان می دهد که افراد خانواده و دوستان افراد سیگاری با خطرات بزرگی مواجهند . همچنین نتایج بدست آمده ، بعدها کمک بزرگی به پزشکان خانوادگی برای یافتن علل برخی آسیبهای  پنهان  ریه های کودکان  خواهد کرد . آقای پینکرتون  استاد  این دانشگاه و یکی از محققین در این زمینه می گوید ،  قرار داشتن در معرض استنشاق دود سیگار سبب آسیب های معنی دار و دیر پا به ششهای کودکان می شود . پینکرتون می گوید :نتایج این تحقیقات پیام روشنی برای همه  والدین دارد  و آن اینکه در ایام حاملگی سیگار نکشید و در معرض استنشاق دود سیگار دیگران نیز قرار نگیرید . نگذارید فرزندانتان پس از تولد دود سیگار دیگران را تنفس کنند . پینکر تون گفته است  که  نتایج بدست آمده  بیش از پیش ثابت می نماید که اثرات ناشی از استنشاق مجدد دود سیگار بوسیله کودکان کم نیست  واز طرف دیگر این آسیبها دائمی و برگشت ناپذیر است .این محقق اشاره می کند که اولیای بچه ها باید بفهمند که این اثرات اجتناب ناپذیر است .اگر پروسه رشد  سالم ششهای کودکان در موقع طبیعی خود میسر نشود ، بعدها نیز نمی توان  آن را جبران کرد .

گروه تحقیقاتی پینکر تون یکی از معدود گروههای توانمندی است که در امریکا مشغول بررسی اثرات آلودگی هوای محیط بر جنین حیوانات و  نوزادان تازه بدنیا آمده آنها است .15 سال تحقیقات این گروه روی موش  و رت، یافته های بیشتری راجع به چگونگی تاثیر  هوای آلوده بر ششهای انسان  از طریق انجام آزمایشاتی با شرایط کاملا واقعی در پی داشته است .

سری جدید تحقیقات  به منظور شناخت جزئیات دقیق چگونگی تاثیر آلودگی بر ششهای انسان ، با استفاده از میمونهای رزوس ماکاک به عمل آمد .  در این آزمایشات میمونهای ماکاک حامله در معرض استنشاق دود سیگار برابر همان مقداری قرار گرفتند که یک زن حامله معمولا در منزل یا در محیط کار با آن مواجه می شود . نوزادان میمونهای ماکاک نیز در معرض استنشاق مجدد دود سیگار برابر مقدار متعارف در محیطهای انسانی قرار گرفتند . آنچه محققین به آن دست یافتند این است که دود سیگار منتشر شده در محیط  انتقام سنگین خود را از کودکان بی گناه  در بحرانی ترین زمان رشد ونمو ریه ها یعنی در زمانی که میلیونها سلول کوچک به نام  سلولهای آلوئولی تشکیل می شوند می ستاند. آلوئول ها مکان هایی هستند که  در آنها اکسیژن از  ششها وارد جریان خون می شود .  نوزادان انسان در حالی از مادر متولد می شوند که فقط  یک پانزدهم  از 300 میلیون آلوئول مورد نیاز آنها در بزرگسالی  شکل گرفته است . بقیه آلوئولها که برابر 280 میلیون تای دیگر است از لحظه تولد تا سن 8 سالگی ساخته می شود .

 

 

                  گروه زیست دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد

پینکرتون به ششهای یک موش رت که در معرض آلودگی محیطی قرار گرفته می نگرد

 

 

گروه پینکرتون قبل از این نشان داده بود که مسیرهای هوایی موشهای رتی که در معرض استنشاق مجدد دود سیگار،چه در هنگام جنینی و چه بعد از تولد قرار گرفته اند رشد و نمو غـیر طبیعی داشته و حساس می باشند . چنین پدیده ای  در انسان آسم نامیده می شود. مسیر های تنفسی این کودکان حتی آگر استنشاق  مجدد دود سیگار متوقف نیز بشود ، همچنان حساس باقی می ماند . لذا قرار گرفتن کودکان تا قبل از سن 8 سالگی در معرض استنشاق مجدد دود سیگارایجاد شرایط طولانی مدت و احتمالا دائمی حالت  شبه آسم خواهد کرد . 

این محققین در مطالعات جدید خود چگونگی واکنش های سلولهای سطح داخلی آلوئولها را با دود سیگار مرحله به مرحله  تجزیه وتحلیل کرده اند .گروه پینکرتون دریافتند که دود سیگار روند طبیعی رشد ونمو این سلولها را تغییر می دهد . در فرد سالم سلولها برابر یک برنامه زمانبندی بوجود می آیند و از سپس میمیرند . مرگ سلولی برنامه ریزی شده  که آپوپتوزیس نامیده می شود ، بوسیله ژنها  تنظیم می گردد .ژنهای مسئول تنظیم مرگ سلولی برنامه ریزی شده  در واقع با افزایش یا کاهش واکنشهای شیمیایی گوناگونی  در سلول  وظیفه خود را انجام می دهند . اما در این مطالعات زمانیکه بچه میمونها  چه قبل و چه بعد از تولد در معرض دود سیگار قرار می گرفتند ، آپوپدوزیس از مسیر طبیعی خود منحرف می گردید . کنترلهای سلولی در مواقع حساس که مرگ سلولی را تنظیم می نمایند خاموش می شدو سلولهای آلوئولی  دوبرابر سریعتر از وضعیت معمول می مردند .

پینکرتون می گوید : اگر سلولها در حین یک مرحله بحرانی رشد ونموی با سرعتی بیشتراز آنچه که معمول است  بمیرند ، در حالیکه باید  برای ایجاد آلوئولهای جدید باید تکثیر پیدا می کردند ، پس دیگر ششها نیز هرگز قابل ترمیم نخواهند بود .  بررسی نشان داده است که تسریع آپوپتوزیس بواسطه  سرکوب شدن فاکتور هسته ای کاپا B در ریه های نوزادان میمونهای مورد بررسی بوده است .

 جالب است بدانیم هزینه این تحقیقات که 5 سال به طول انجامیده است نزدیک به دو میلیون دلار شده که 1.5 میلیون دلار آن را موسسه بهداشت محیط کالیفرنیا پرداخت کرده است  و حدود 500.000 دلار دیگر را  از طریق مالیات ناشی از فروش سیگار در همین ایالت تامین شده است .

 

 

منبع اصلی: ساینس دیلی

مترجم : علی قلیان اول

به نقل از زیست پویا