مرگ خاموش در اسارت

ماریتا مرد ؟!… به همین راحتی ! تنها یوزپلنگ قابل نمایش در جهان ؟!…. به طرف محل کالبد شکافی می رویم . اجازه عکاسی نمی دهند . پیکر نحیف ماریتا بر روی سکوی سرد اطاق کالبد شکافی ……. ماریتا در سکوتی ژرف خفته است ….
خانواده ی کم جمعیت یوزپلنگ آسیایی چهارمین عضو خود را از دست داد . ماریتا ، ماده یوزپلنگ ایرانی و آخرین بازمانده فاجعه کشتار یوزپلنگ در بافق یزد در روز چهارشنبه 6 دی ماه در برابر چشمان بهت زده ی پزشکان معالج خود جان باخت . ماریتا ، حسرت شکار قوچ و میش ….را در زیر خروارها خاک مدفون کرد . تنها غذایش در 9 سال اسارت خرگوش و راسته ی الاغ بود ، چندین بار اعتصاب غذا کرد ، اما چه سود که این سلطان جنگل رحمی ندارد … فریادهای ماریتا در بن بست سکوت همیشگی خاموش شدند .....
ماریتا ، همدمی به جز قربان * نداشت و حتی از لذت جفت گیری نیز محروم شده بود . همان لذتی که به ندرت این اشرف مخلوقات از آن چشم پوشی می کند ، حال آن که به خود اجازه می دهد حق مادری یوزپلنگ ماده را در زیر لگدهای خودخواهی خود پایمال کند . این حیوان به اصطلاح اشرف مخلوقات !! به خود اجازه می دهد در همه چیز دخالت کند !!! حیوانی که خودخواهی اش را پایانی نیست ……
انسان ؛ اشرف مخلوقات ؟!……
ماریتا ، هرگز فرصت آن پیدا نکرد که به قفس !! جدیدش برود , مثل اشرف مخلوقات که همیشه وقت کم می آورد ..هرگز فرصت هیچ کاری را ندارد ….
ماریتا از این دنیا فقط خاطره تلخ کشتار خانواده اش در بافق ، رنج 9 سال اسارت ، حسرت یک وعده غذای طبیعی ، یاد خاطره ی دوست مهربانش " قربان " را با خود به همراه برد ……..

یکی از حاضرین فریاد می زند :" چه می نویسید ؟ این حیوانها علف ندارند بخورند . به دنبال چه هستید ؟ "
واقعا ما به دنبال چه هستیم ؟
---------------------------------------------------------------------------------------
* قربان ، نام نگهبان ماریتا

مشاهده یک پستاندار ناشناخته در جنگل های بورنئو

عکس پستاندار تازه، عکس از استفان وولفرات - دبلیو دبلیو اف

کشف یک پستاندار تازه اتفاقی نادر است

فعالان محیط زیست در جنگل های انبوه بورنئو از جزایر واقع در غرب اقیانوس آرام آنچه را یک گونه تازه پستانداران به نظر می رسد کشف کرده اند.
اما آنها نگرانند که این موجود ممکن است از هم اکنون به دلیل نابودی جنگل ها در معرض خطر باشد.
دو عکس نه چندان واضح تنها شاهدی است که از وجود این پستاندار احتمالا گوشتخوار که تاکنون برای علم ناشناخته بود خبر می دهد.
این موجود کمی از گربه خانگی بزرگتر است و دارای پوستی قرمز و یک دم بلند عضلانی است.
یافتن پستانداران ناشناخته رویدادی نسبتا نادر است با این حال در 12 ماه گذشته نوع تازه ای از میمون ها در هند و یک نوع دلفین جدید در آب های استرالیا پیدا شده است.
گروه "صندوق جهانی حیات وحش" (WWF) که برای حفاظت از محیط زیست فعالیت می کند و این عکس ها را گرفته می گوید نگران است که نابودی جنگل، باعث نابودی زیستگاه این پستاندار جدید و سایر گونه های کشف نشده ای که در قلب جنگل های انبوه بورنئو زیست می کنند شود.
این گروه دولت های اندونزی و مالزی را، که بخش اعظم بورنئو را در اختیار دارند، به نادیده گرفتن و حتی تشویق قطع درختان به منظور ایجاد فضا برای کشاورزی متهم می کند. مقام های مالزی این اتهام را رد کرده اند.
صندوق جهانی حیات وحش می گوید قصد دارد یکی از این حیوانات تازه را به دام اندازد تا بتواند هویت آن را ثابت کند.
این گروه همچنین قصد دارد به تلاش برای یافتن گونه های تازه در بورنئو ادامه دهد.