رابطه سرعت رشد جانوران با فشار محیط

 

اگر  گونه های زنده پستانداران امروزی را به ترتیب اندازه جثه انها ردیف کنیم مشاهده خواهیم کرد که به ترتیب از جثه های بزرگ ,سرعت رشد پستانداران کمتر می شود.یک موش سرعت رشد بالایی داشته و در عرض چند روز بالغ می شود.فیل که بزرگترین پستاندار خشکی است برای بالغ شدن بیشتر از ده سال زمان لازم دارد.پس هر چه جثه جانور بزرگتر باشد سرعت رشد او کمتر شده و زمان لازم جهت بلوغ جانور طولانی تر است.

بزرگترین جانور زنده امروزی والها هستند که انها نیز متعلق به رده پستانداران می باشند.میدانیم که والها حداقل 20برابر یک فیل جثه دارند,با این حساب باید برای بالغ شدن خود,به یک دوره بسیار طولانی احتیاج داشته باشند.

یعنی در حدود بیست تا سی سال .ولی در طبیعت,انها با سرعت فوق العده ای رشد می کنند و در زمان بسیار کوتاهی بالغ می شوند.یک وال 120تنی با طول 30 متر که 24 برابر یک فیل است تنها در عرض سه سال بالغ می شود.

دلیل رشد سریع والها چیست؟

فیل در خشکی زندگی می کند ولی والها در داخل اب زندگی می کنند.اب از هوا متراکم تر است و فشار داخل اب به مراتب بیشتر از هواست.با هر 10 متر که در داخل اب فرو می رویم,فشار محیط دوبرابر می شود.به این ترتیب محیطی که یک وال در ان زندگی می کند چندین برابر فشار محیطی ست که یک فیل زندگی می کند.

ارتباط فشار محیط و سرعت رشد جانوران:

اگر در ازمایشگاه ,محیط هایی با فشارهای متفاوت ایجاد کنیم و جانوران مشابه را در ان پرورش دهیم می توانیم اختلاف سرعت رشد انها را با هم مقایسه کنیم و بدانیم که ایا با افزایش فشار محیط ,سرعت رشد جانوران بیشتر میشود یا کمتر؟                                                                                                                وقتی در اب دریا به طرف اعماق می رویم در ازای هر 10 متر ,یک اتمسفر بر فشار محیط افزوده می شود.بنابر این در اعماق اب فشار بسیار بالایی حاکم است.با این حساب جانورانی که در اعماق مختلف دریا زندگی میکننددر فشارهای مختلف زندگی می کنند .با مطالعه جانوران در اعماق دریاها مشاهده می شود که سرعت رشد و اندازه جثه جانوران در اعماق دریا ها به مراتب بیشتر و بزرگتر از گونه های مشابه خود در قسمتهای  کم عمق در یا می باشند.                                                                                                      در اعماق زیاد اب دمای محیط بیش از اندازه سرد است و محیط کاملا تاریک است.بنابر این اثر رشد جانداران بر روی انان و مشاهده ان به مراتب سخت تر است.

حتی در زمان دایناسورها اگر معتقد باشیم که سرعت رشدشان بالا و مدت زمان بلوغ انان کوتاه بوده می توانیم فشار بالای محیط را در ان زمان دخیل بدانیم.ممکن است این تصور باشد که در جاذبه کم ان زمان,فشار هوا هم باید کمتر بوده باشد نه بیشتر!اما فشار هوااعلاوه بر مقدار جاذبه سیاره به عوامل دیگری نیز مربوط است.مثلا در سیاره زهره که جاذبه در سطح ان کمتر از کره زمین است ,فشار اتمسفر در سطح ان حدود سی برابر فشار اتمسفر کره زمین است و این امر به دلیل وجود گاز کربنیک زیاد در اتمسفر ان سیاره است.بنابر این با افزایش فشار محیط  ,سرعت رشد جانوران نیز بالا میرود. بررسی های فوق در علم جانور شناسی مورد بحث است .تا بعد...

.......................................................................................................................

اطلاعات روز                                                                                                                                           لاکپشتها  هرگز پیر نمی شوند .انها بر خلاف انسانها از لحاظ زیستی هرگز به بلوغ کامل نمی رسند .لاکپشتها به عنوان موجوداتی شناخته شده اند که بیشتر از 150 سال عمر میکنند بدون انکه کوچکترین علامتهای پیری و فرسودگی را نشان دهند.انها بیشتر به دلیل صدمه دیدن,بیماری و یا شکار سایر موجودات  از بین می روند.

 

               













علم بیولوژی

قبل از توضیح هر مطلبی باید اصل و ریشه مطالب را به خوبی درک کنیم.

علمbiology(زیست شناسی)از ان دسته علومی ست که بسیار گسترده است زیرا با سایر علوم در ارتباط مستقیم فعالیت می کند.

تعریف biology:دانشی ست که همه موجودات زنده را مورد بررسی قرار می دهد.گیاهان , جانوران اعم از تک سلولی و پر سلولی همه در این موضوع مورد بحث قرار می گیرند.استثنا موجودات بسیار ریز(میکرو اورگانیسمها)در قلمرو دانش microbiology قرار دارند.

biology از دو بخشbios به معنای حیات و logos  به معنای مطالعه و علم تشکیل شده است.اصولا اکثر علوم بر اساس زبان یونانی نامگذاری شده اند زیرا اکثر واژه ها در این زبان از نظر ارزشی یکسان هستند همچنین زبان یونانی بسیار گسترده است و وسعت علم و دانش در این کشور بسیار محسوس است.کلمه حیات در این علم به این صورت بیان می شود:                                                                          

life is defined as apartiqular set of prosesses that result from the organization of matter                  (زندگی تعریف می شود به عنوان یک سلسله فرایند های خاص که نتیجه ای از سازماندهی ماده است) .

شاید برای اینکه امروز ما بتوانیم به بسیاری از شگفتی های جهان هستی دست پیدا کنیم بسیاری تلاش کردند که البته تلاش انان مربوط به یک و یا دو و یا ده سال نیست بلکه ده ها سال این بررسی ها صورت گرفته و دانشمندان توانسته اند انچه را که باید کشف کنند.کسی که برای اولین بار در جهان به اختراع میکروسکوپ که وسیله ای کوچک اما پر قدرت بود نائل امدمخترعی از کشور هلند به نام لون هوک بود.کار وی به رویت بسیاری از موجودات زنده انجامید .در واقع میکروسکوپ مهمترین وسیله علم زیست شناسی ست که با تلاش هوک که یک تاجر هلندی بود برای دنیای علم خلق شد.

یکی از مهمترین اتفاقهایی که در زمینه علم زیست شناسی به وقوع پیوست که به عنوان (انقلاب مهم قرن 19 علم بیولوژی معروف شد)اشاره به نظریه تکامل ,انتخاب طبیعی,در نظر گرفتن جد مشترک جانداران و اشتقاق گروهها از یکدیگر است .

علوم مرتبط در زیست شناسی بدین شرح است:                                                                                                            

1)ریخت شناسی:morphology

2)تشریح:anatomy

3)بیوشیمی:biochemistry

4)ژنتیک:genetic

5)یاخته شناسی:cytology

6)تکامل:evelotion

7)'گرده شناسی:palynology

8)بوم شناسی:ecology

9)رویان شناسی:embryology

10)جغرافیای گیاهی

امیدوارم تا حدودی با این علم اشنا شده باشید.در نوشته های بعدی مطالب جالبی در زمینه تمام این علوم خواهم نوشت.تا بعد...

 
نوشته شده توسط: کاملیا صارمی
به نقل از وبلاگ زیست شناسی

قندهای شناخته شده:

قندها در طبیعت انواع بسیاری دارندو هرفردی باید از ارزشهای غذایی واقعی گروههای قندی مطلع بوده و اثرات مهم این گروه مواد را بر متابولیسم بدن خود بداند.                                                                           قند معمولی سکوروز نام دارد.قند شیر لاکتوز و قند میوه ها فروکتوز است.                                               ما می توانیم نام بسیاری از قند ها را بدانیم و به راحتی به خاطر اوریم زیرا نام شیمیایی قندها اصولا به پسوند ((اوز))ختم می شود.این قندها شامل:گلوکز(دکستروز),فروکتوز(لوولوز),لاکتوز و مالتوز می باشند.   قندها و یا کربو هیدراتها انواع دیگری نیز دارند ,در واقع اینها الکل های قندی مانند سوربیتول,زایلیتول و مانیتول می باشند.فروکتوز و الکلهای قندی در مقابل سوکروز و یا سایر کربوهیدراتها تاثیر کمتری روی سطح گلوکز خون دارند.استفاده بالای فروکتوز می تواند باعث افزایش سطح چربی خون شود.                    سوکروز بسته به فرم و نحوه تولید ان نامهای متفاوت دارد:مولاسز,قند چغندر, قند قهوه ای, قند نیشکر, قند قنادی ,قند پودر شده ,قند خام و قند توربیناد...همه اساسا قند معمولی می باشند و تاثیر یکسانی بر سطح گلوکز خون می گذارند.

نکته ای که در این رابطه مهم است اینکه بسیاری از مردم دنیا در اثر مصرف بالا و بی رویه قند به بیماری (دیابت)یا مرض قند مبتلا هستند بنابراین به ناچار مجبورند که از قند استفاده نکنند.اما امروزه این مشکل نیز با بوجود امدن شیرین کننده های کم کالری نیز حل شده است و دیابتی ها نیز می توانند از قند استفاده کنند.

شیرین کننده های کم کالری:

این مواد جزو مواد غذایی مجاز می باشندو باعث می شوند که غذا طعم شیرین داشته باشد و در عین حال  فاقد کالری بوده و سطح قند خون را افزایش نمی دهد.اداره کل غذا و دارو(FDA)و انجمن دیابت امریکا(   A.D.A)استفاده از این نوع شیرین کننده ها را مفید و مطمئن اعلام کرده است.

1)ساخارین(saccharin):از این شیرین کننده می توان برای شیرین کردن غذاهای سرد و گرم استفاده نمود.مقادیر بالای این شیرین کننده می تواند سبب بروز سرطان در موش های صحرایی شود اما مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که این قند در انسان باعث بوجود امدن سرطان نمی شود.

2)اسپارتام(aspartame):این شیرین کننده بسیار شیرین است و امروزه در نوشابه های رژیمی از اسپارتام استفاده می شود.افرادی که مبتلا به بیماری فنیل کتونوری(PKV)می باشند از موادی که حاوی فنیل الانین است نباید استفاده کنند و چون در اسپارتام فنیل الانین وجود دارد این گونه افراد مجاز به خوردن این شیرین کننده نیستند.لازم به ذکر است که حرارت بالا می تواند از شیرینی اسپارتام بکاهد.

3)ساکرالوز(sucralose):جدیدترین شیرین کننده کم کالری است که جایگزین مناسبی برای شکر است.همچنین در بسیاری از شیرینی ها و مواد غذایی به کار می رود.

این مواد در افراد دیابتی و کسانی که وزن بالایی دارند سبب می شود تا انان کالری مصرفی خود را کاهش دهندو بدنی سالم را همراه با یک برنامه غذایی مناسب پرورش دهند.

....................................................................................................................

بحث ما پیرامون قندها شاخه ای از علم بیوشیمی است که مبحث جامعی از  زیست شناسی می باشد.تا بعد...

این مطلب به مناسبت آغاز به کار وبلاگ دوست عزیزم امین در رابطه با بیوشیمی است
با آرزوی موفقیت برای امین عزیزمش

گربه ها می توانند ناقل آنفلوانزای مرغی باشند

آنفلوانزای مرغی
دانشمندان از آن بیم دارند که اگر ویروس توانایی انتقال از انسان به انسان را پیدا کند، می تواند جان میلیونها تن را به خطر اندازد

دانشوران دریافته اند که بیماری آنفلوانزای مرغی که می تواند موجب مرگ انسان شود امکان دارد توسط گربه ها نیز انتقال بیابد.

پیش از این تصور می شد که گربه نسبت به ویروس ناقل انواع آنفلوانزا از جمله آنفلوانزای مرغی مصونیت دارد.

این بیماری اوایل امسال دست کم بیست نفر را در آسیا کشت.

این پژوهش تازه در باره نحوه انتقال نفلوانزای مرغی توسط مرکز پزشکی اراسموس در روتردام هلند منتشر شده است.

هشدار

پژوهشگران هشدار می دهند که ممکن است نتایج تحقیقات آنها بدان معنی باشد که گربه یک منبع بالقوه انتقال بیماری به انسان است.

این گزارش همچنین هشدار می دهد که این ویروس توانایی آن را دارد که گونه های دیگری از جانداران را نیز آلوده کند.

در حال حاضر این ویروس که H5N1 نام دارد از انسان به انسان منتقل نمی شود. اما دانشمندان از آن بیم دارند که اگر ویروس این توانایی را پیدا کند، می تواند جان میلیونها تن را به خطر اندازد.

تیم هلندی پس از آن به این یافته ها دست پیدا کرد که با آلوده کردن گربه ها از طریق هوا یا خوراندن گوشت مرغ آلوده به آنها در صدد بررسی احتمال سرایت بیماری از طریق گربه ها برآمد.

شش گربه ای که مورد آزمایش قرار گرفتند، عفونت ریوی خود را به دو گربه دیگر که در نزدیکی آنها نگهاری می شدند انتقال دادند.

دانشمندان نمونه دیگری از همین ویروس موسوم به H3N2 را که موجب بیماری انسان می شود نیز به همین طریق آزمایش کردند اما این ویروس گربه ها را بیمار نکرد.

راههای گسترش

به این ترتیب پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که در صورت شیوع آنفلوانزای مرغی از نوع H5N1، گربه های خانگی می توانند از راه تغذیه یا از راه تماس با طیور آلوده شوند.

نتیجه دوم این است که نقش گربه در انتقال بیماری بین مرغداری ها، و از مرغ به انسان نیاز به بررسی بیشتر دارد.

تیجه سوم این است که گربه ها ممکن است باعث شوند که این ویروس قابلیت حمله به دیگر پستانداران را پیدا کند و احتمال واگیری گسترده آنفلوانزای مرغی را ایجاد کند.

پروفسور آکسفورد از اعضای این تیم پژوهشگر می گوید: "ویروس H5N1 رفته رفته موجب نگرانی فزاینده ای می شود. اگر قرار باشد در آینده ویروسی موجب همه گیر شدن یک بیماری در میان انسانها شود، احتمالا همین ویروس است."

منبع:bbc