بند پایان

img/daneshnameh_up/2/24//Bandpa1.jpg
img/daneshnameh_up/5/51//Bandpa2.jpg






بند پا یک بی مهره است که دارای محفظه سخت و پاهای بند بند می باشد. حدود بیش از یک میلیون گونه از بند پایان وجود دارد که شامل عنکبوتیان،سخت پوستان ٬صدپایان و هزار پایان و حشرات ( که بزرگترین گروه گونه های حیوانات را تشکیل می دهند) می گردد. پوسته سخت بند پا رشد نمی کند و او پوسته قدیمی را می اندازد و یک پوسته بزرگتر را در فواصل معین زمانی در می آورد.

در حدود 70000 گونه از بند پایان تا کنون شناسایی شده، اما تعداد واقعی آنها احتمالا" خیلی بیشتر از این رقم است. این عنکبوتها در سراسر جهان مشاهده شده و تمام آنها روی زمین زندگی می کنند.






عنکبوتیان


img/daneshnameh_up/e/e4//Ankabootian.jpg


مثل دیگر بند پایان این جانوران بی مهره دارای اسکلت خارجی سخت و پاهای مفصلی می باشند.عنکبوت شامل عنکبوتها، عقربها،کنه ها و هیره ها می باشند بیشتر آنها روی زمین زندگی می کنند. معمولا" بدن آنهااز دو قسمت تشکیل شده در جلو سر و سینه که بوسیله یک مفصل به همدیگر متصل شده اند. و درقسمت عقب شکم. بیشتر بند پایان دارای چهار جفت پاهای آرواره ای هستند.
یک عقرب طعمه خود را توسط چنگکهایش به دام می اندازد و بعد بوسیله نیش خود او را مسموم می کند.

حقایق ثبت شده:

عنکبوتهای پرنده خوار جزو بزرگترین بندپایان جهان هستند،و دارای عرض بدن به طول (11
اینچ)28 سانتیمتر می باشند، پرندگان فقط بخش کوچکی از غذای از روزانه آنها را تشکیل می دهند بند پایان والدین محافظت کننده خوبی هستند. عنکبوتها از بچه های خود مراقبت کرده و برای اینکار نگهبانی می دهند و عقربهای ماده بچه های خود را روی دوششان حمل می کنند. فقط گونه های محدودی از عقربها می توانند به انسان صدمه بزنند. عقربهای کوچک که درافریقا یافت میشوند جزو سمی ترین عقربها می باشند.

  • عنکبوتها
  • هیره هاوکنه ها
  • عنکبوت طلایی تار گرد
  • شلاق کژدمان
  • کنه تب دانه دار
  • عنکبوت سیاه زهردار صوبی

    عنکبوتها
    img/daneshnameh_up/4/40//Ankaboot.jpg
    img/daneshnameh_up/e/e8//Ankaboot1.jpg



    عنکبوتها بزرگترین گروه بند پایان را تشکیل می دهند همه آنها گوشتخوار هستند. بعضی گونه های عنکبوت برای به دام انداختن طعمه تار می بافندولی انواع دیگر در سوراخهای خود به کمین شکار می نشینند. عنکبوتها دهان بسیار کوچکی دارند و دارای دندانهای نیش تیز و سمی هستند. آنها مایع هضم کننده ای در درون بدن طعمه خود وارد می کنند و بعد مایعات مغذی درون بدن طعمه را می مکند و پوسته خالی آن را رها می کنند.
















    هیره هاوکنه ها

    img/daneshnameh_up/3/39//Hireh.jpg


    هیره ها و کنه ها معمولترین و شایع ترین عضو گروههای بند پایان هستند. این بند پایان بر خلاف دیگر انواع خود، دارای بدن دو قسمتی نیستند. بیشتر هیره ها دارای بدن نرم بوده و غیر انگلی هستند. آنها انواع مختلف غذاها از برگهای فاسد شده گرفته تا تکه های پوست انسان را می خورند. کنه ها بزرگتر و انگلی هستند. آنها از طریق مکیدن خون زندگی می کنند. بعد از غذا خوردن، بدن یک کنه تا ده برابر اندازه طبیعی اش بزرگ می شود.



    عنکبوت طلایی تار گرد 

    img/daneshnameh_up/b/b5//Ankaboot_talayee.jpg

    این گونه استوایی عنکبوتها، در بین گونه های آمریکایی، بزرگترین تارگرد را می سازد. هر تار گرد می تواند تا قطر (2پا)61 سانتیمتر بزرگ شود که از جنس ابریشم زرد و سختی ساخته می شود. صدها عدد از این عنکبوتها در کنار همدیگر زندگی م یکنند و تارهای آنها انبوهی از نخ را ایجاد می کند که می تواند بزرگترین حشرات را به دام بیاندازد. عنکبوتهای دیگر وابسته به این تارها بوده و حشراتی که روی تار های تندیده شده توسط دیگر عنکبوتهای تار گرد، به دام افتاده اند،می دزدند.

     



    شلاق کژدمان

    img/daneshnameh_up/3/38//Shalagh.jpg

    این ساکنین صحراهای خشک عقربهای واقعی و دارای نیشهای زهرآگین نیستند. اما به هر حال این جانوران دارای چنگالهای خارداری هستند که در واقع قسمتی از دهان آنها محسوب می شود. و آنها قادر هستند که ماده سمی خطر ناکی ازقسمت عقب بدنشان به طرف مهاجمین بپاشند. این جانور بیشتر در شب شکار می کند و پاهای بلند جلویی خود را برای پیدا کردن غذا بکار برد و بعد از یافتن غذا آن را بوسیله چنگالهایش می گیرد. در طول روز در زیر سنگها یا سوراخ زمین پنهان می گردد.

     

    کنه تب دانه دار

    img/daneshnameh_up/e/ec//Kane_tab.jpg

    هر ساله بیش ار هزار نفردر آمریکا دچار تب دانه‌دار (تب و لرز ) می‌شوند این بیماری توسط کنه‌ها که باکتریهای آلوده را حمل می‌کنند٬منتقل می‌شوند.این بیماری گاهی مرگبار است .نوع ماده کنه تب دانه‌دار قبل از تخم گذاری خون می‌نوشد.آنها پستانداران کوچگ را نیش می‌زنند و همچنین انسانهایی که از مناطق سرسبز عبور می‌کنند ٬ توسط این کنه‌ها گزیده می‌شوند.



    عنکبوت سیاه زهردار صوبی

    هر چند بیشتر عنکبوتها مایع سمی از خود تولید می کنند. اما، این عنکبوت یکی
     از معدود گونه های عنکبوتها می باشد که برای انسان خطر آفرین می باشد.این عنکبوت به طورمعمول خجالتی است و از حشراتی که در تار خود به دام می اندازد تغذیه می کند. به هر حال در صورتی که او را لمس کنید ممکن است در مقابل شما را نیش بزند. زهر او به سرعت درد شدیددرقربانی ایجاد کرده و ممکن است او را فلج کند.
    امریکا، این گونه عنکبوت هر سال در حدود 6 نفر را می کشد.

    img/daneshnameh_up/9/93//Ankaboot_siah.jpg













نظرات 10 + ارسال نظر
مهدی سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 07:50 ب.ظ http://biotechnology.blogsky.com

سلام
وب جالبی دارید با مطالب جالب ...
راستی ما گروهی از دانشجویان بیو تکنولوژی هستیم که وب داریم هر چند به خاطر مشکلات فعلا نمی تونیم اپ کنیم اما اگه کمک خواستین ما هستیم ...خوشحال می شیم
موفق باشید

[ بدون نام ] سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 08:26 ب.ظ

سلام
خیلی جالب بود

امیر حسین چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 02:10 ب.ظ

سهراب دوشنبه 13 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 04:13 ب.ظ

فرید جان خسته نباشی با امتحان ها امیدوارم درتمام لحضه
های زندگیت موفق باشی

[ بدون نام ] سه‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 06:02 ب.ظ http://http://delikhoun.blogfa.com/

اردی شنبه 18 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 04:05 ب.ظ

با حالی بابا یا بی کار ولی خیلی براش وقت میزاری

علی شنبه 19 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 02:32 ب.ظ http://http:.wwwaliph.persianblog.com

سلام من علی هستم
یه مقاله میخام در مورد سطح شکافتگی در بندپایان
اگر لطف کنی کمکم کنی تا اخر عمر ممنونت میشم.
قربانت علی

[ بدون نام ] چهارشنبه 10 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 10:56 ق.ظ

خیلی خوبه.مرسی

نا شناس یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 06:03 ب.ظ

یلدا جمعه 6 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 11:16 ب.ظ

سلام من یلدا هستم نام بزرگ ترین گدوه بندپابان رامیخوام اگه لهم کمک کنی ممنونت میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد