نگاهی به جراحی های مصنوعی/ طبقه متوسط زیباتر از طبقه فرودست!

تهران، خبرگزاری سینا
کسب زیبایی تصنعی زمینه توجه اجتماع را فراهم می کند.
گرایش روز افزون جوانان به زیبایی ظاهر و روی آوردن به جراحی های پلاستیک (رینو پلاستی)طی دهه گذشته منجر به رشد 83 درصدی تعداد جراحی های پلاستیک در کشور شده است.
از پیدایش جراحی پلاستیک در ایران و پایه گذاری آن توسط دکتر محمد اصانلو و تاسیس کرسی تدریس در رشته جراحی پلاستیک در دانشگاه تهران بیش از نیم قرن می گذرد.
طی 4 دهه پس از ورود جراحی پلاستیک به ایران،متقاضیان جراحی های زیبایی محدود به زنان و دختران طبقه بالای اقتصادی جامعه می شد.
درطول دهه گذشته، افزایش تعداد متقاضیان جراحی زیبایی و صرف هزینه تا سقف 2 میلیون تومان برای جراحی بینی و 3 میلیون تومان برای زیبایی اندام از سوی متقاضیان و تعارض صرف چنین هزینه هایی با سطح در آمد طبقه متوسط و مرفه جامعه،زمینه های قابل بررسی در تحولات رفتاری اجتماعی جوانان است.
دکتر محمد عابدی پور فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی در این زمینه می گوید: درصد بالایی از تقاضای جوانان برای جراحی زیبایی از سوی دختران است به طوری که 95 درصد از متقاضیان زنان و دختران بین 14 تا 45 سال برای جراحی بینی و اندام و 5 درصد مردان برای انجام جراحی بینی و کاشت مو است.
در رتبه میزان تقاضا برای طراحی،جراحی بینی در مقام اول،اندام و رتبه دوم و حذف چین و چروک صورت در مرحله سوم جراحی های معمول است.»
بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی کشور،نام یک صدو یک پزشک متخصص و فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی در این سازمان ثبت شده است و این در حالی است که بیش از 3 هزار پزشک در ایران بدون داشتن مدرک تخصص در زمینه جراحی پلاستیک دست به جراحی زیبایی بینی می زنند.
به طوری که در هر یک از 3400 شهرستان کشور به طور متوسط یک پزشک به عمل جراحی بینی مبادرت می کند.
دکتر عابدی پور در این باره می گوید: از مهم ترین عوارض افزایش بی رویه تعداد متقاضیان جراحی زیبایی بینی،ایجاد زمینه برای اقدام پزشکان غیر متخصص به انجام جراحی های زیبایی است.
با شکل گیری این پدیده ،پزشکان با اقدام به جراحی در شرایط غیر استاندارد از جمله جراحی در مطب متقاضیان را در ازای پرداخت هزینه کمتر ناچار به پذیرش ریسک بالا می کنند.
این متخصص تاکید جوانان به کسب زیبایی تصنعی را به دلیل نمایان بودن جهره زنان به عنوان تنها مشخصه ظاهری در پوشش اسلامی می داند و معتقد است: در ایران به دلیل پوشش سر،زنان نمی توانند نواقص چهره خود را با آرایش مو تخفیف دهند،بنابراین کوچکترین نقص در چهره به ویژه در بینی به عنوان برجسته ترین عضو صورت به شکل بارز نمایان می شود.
از دیگر روشهای آراستن چهره زنان که طی سالهای اخیر فراگیر شده است تاتو است.
تاتو نوعی خالکو بی ست که جهت خطوط ابرو،چشم و لب را به شکل دلخواه زنان تغییر داده و یا با نمودار کردن خطوط به آن جلوه بیشتری می دهد.
این شکل مدرن خالکوبی با استفاده از قلم فلزی تاتو صورت می گیرد.
قلم تاتو در صورت آلوده شدن به ویروس ها می تواند ناقل بیماری خونی از جمله ایدز باشد.
عمل تاتو علاوه بر برخی پزشکان متخصص پوست توسط آرایشگران نیز انجام می شود.
"مریم روزبه" آرایشگری که خود طی ده سال گذشته تاتو انجام می دهد بیش از 40 درصد از مراجعه کنندگان را دختران گروه سنی 17 تا 30 سال معرفی می کند و می گوید: انگیزه این گروه از مراجعه کنندگان رفع نقص ظاهری نبوده بلکه صرفا به جهت تغییر فرم لب،چشم و ابرو و یا خالکوبی بر روی اندام است.
دکتر "مهناز عسگریان" روانشناس و مشاور دانشگاه علوم پزشکی تهران گسترش پدیده "رینو پلاستی" و دیگر شیوه های تصنعی زیبایی را در متاثر از انگیزه های عاطفی و شناختی افراد می داند و می گوید: جامعه امروز بیش از هر چیز نیازمند تعریف ارزش هاست و به عبارتی باید بتواند به جوانان تعریفی هنجارمند از واژه های کلیدی از جمله زیبایی ارائه دهد.
شکل گیری موج جوانان طالب جراحی زیبایی بینی محصول عدم در اختیار قرار دادن معیار های رفتاری متعارف و صحیح از سوی گروه های مرجع و خود جامعه به جوانان است که امروزه منجر به خروجی هایی از این دست می شود.
نیازهای عاطفی جوانان به ویژه نیاز به مورد توجه قرار گرفتن توسط جامعه از انگیزه های اصلی کسب زیبایی تصنعی است.
علاوه بر این شکل تقلیدی رفتاری در جوانان و متاثر شدن از گرایش های جمعی از موثرترین عوامل بروز رفتارهایی است که این پدیده اجتماعی را به وجود آورده است.

منبع: خبر گزاری جامعه جوان ایرانی

نظرات 1 + ارسال نظر
نرگس دوشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 12:22 ب.ظ http://narcissus79.blogsky.com

سلام
ممنون که به من سر زدید. وبلاگ خوب ومفیدی دارید فقط یه پیشنهاد دارم اگه دوست داشتید بپذیرید:
طراحی وبلاگ خیلی شلوغه. فونتتون درشته و باعث شلوغی شده در ضمن لینکهای سمت راست هم خوب دیده نمیشن و این باعث میشه ادم بخواد مطالب رو تندتند بخونه و بره .
فکر کنم به جای پیشنهاد انتقاد کردم اما فرقی هم نداره
موفق باشید ( البته هستید چون از دانشجویان دانشکده علومید منم شیمی میخونم البته نه فردوسی )

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد