ایدز........ایدز ....... ایدز

بیماریهای مقاربتی به بیماری‌هایی اطلاق میشود که با آمیزش جنسی انتقال پیدا میکند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ایدز

در جهان امروز که در هر ساعت تعداد زیادی از افراد کشورهای مختلف اعم از توسعه یافته و جهان سوم به وسیله ایدز به کام مرگ فرستاده میشوند و درمان این بیماری مهلک به صورت معمایی لاینحل برای دانشمندان درآمده ، پیشگیری تنها را حل برای مبارزه با این پدیده شوم میباشد.

قبل از ابتلا به ایدز پیشگیری کنیم

با توجه به معرفی راههای انتقال بیماری توسط رسانه‌های جمعی جهان و دادن اطلاعات کافی و روشن باز هم هرروزه تعداد زیادی از مردم نادانسته در صف مرگ به انتظار می‌نشینند.
از زمان انتشار بیماری مدت بیست سال است که جهان امروز با این بیماری خطرناک و ویروسی دست به گریبان است و سالانه حدود پنج میلیون آلودگی جدید و سه میلیون مرگ در سراسر جهان اتفاق می‌افتد. بیش از 50% از موارد جدید 15 الی 24 سال دراند و 90% آلوده شدگان در جهان سوم زنگی میکنند.
عمده راه انتقال ویروس ایدز تماس جنسی مشکوک یا همان رفتارهای پر خطر میباشد.

ایدز چیست؟

ایدز یک بیماری ویروسی مهلک است که سیستم دفاعی بدن را مختل میکند و بیمار در مقابل انواع عفونتها و سرطانها بی‌دفاع میشود و درنهایت بصورتی فجیع از پای در می‌آید.
از زمان ورود بیماری به بدن تا زمان شروع بیماری ممکن است بیش از 10 سال حتی 20 سال طول بکشد. در این مدت افراد آلوده (که در دوره کمون بیماری هستند) در حالیکه ظاهری سالم و آراسته دارند و علایم بیماری قابل تشخیص حتی توسط پزشکان را ندارند، میتوانند افراد سالم را آلوده کنند.

 

باز هم بطور مؤکد میگوییم افراد حامل ویروس ایدز به هیچ عنوان نشانه مشخصی ندارند و حتی ممکن است از نظر ظاهری فوق‌العاده جذاب و زیبا باشند اما این امر نباید شما به اشتباه بیندازد که از مصرف کاندوم خودداری کنید.

سلامت خود، خانواده و جامعه را


به خاطر یک سهل انگاری به خطر نیندازید


راههای انتقال ویروس ایدز

  • تماس جنسی با فرد آلوده به ویروس که عمده راه انتقال ویروس ایدز درجهان است. این امر بیشتر بین فواحش، افراد همجنس باز و افراد دیگری که دارای شرکاء جنسی متعدد هستند یافت میشود.

  • معتادان تزریقی به علت اشتراک درسرنگ و سوزن آلوده به ویروس.

  • از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده

  • ابزار پزشکی استریل نشده و تیغ سلمانی

  • مسواک مشترک با فرد آلوده

  • از طریق مادر آلوده به نوزاد

بیماری در مراحل اولیه حتی با آزمایش نیز قابل تشخیص نیست که به این دوران اصطلاحاً دوران پنجره میگویند و فرد در این مدت میتواند ناقل باشد که این مسئله از اختصاصات بیماری ایدز است که کنترل آن را مشکل میکند.
بطور کلی رعایت کامل بهداشت فردی و همچنین رعایت شئونات اخلاقی را میتوان از راههای قابل توجه دانست.
با این حال مصرف کاندوم به عنوان آخرین و مطمئن ترین وسیله برای پیشگیری به شما ارائه میشود.

سوزاک

علایم بیماری سوزاک در مردان شامل درد هنگام ادرار کردن، ترشح چرک، تب و به سختی ادرار کردن است و در زنان ممکن است در ابتدای بیماری اغلب هیچ علامتی نداشته باشد و فرد مبتلا فقط ممکن است به هنگام ادرار کردن کمی احساس درد کند یا ترشحات کمی داشته باشد ولی بعد از چند ماه یا چند سال ممکن است درد ناحیه تحتانی شکم و اختلالات قاعدگی بوجود آورد یا بیمار عقیم شود.
به خاطر داشته باشید در مردان اولین علایم بیماری 2 تا 5 روز بعد از آمیزش جنسی با فرد مبتلا آغاز میشود و در زنان ممکن است سالها بگذرد تا علایم خود را نشان دهد، ولی حتی اگر زن مبتلا علایمی نداشته باشد میتواند پس از چند روز ابتلا عفونت را به دیگری انتقال دهد.
عوارض این بیماری میتواند در صورت عدم درمان به موقع و مناسب به صورت مشکلات دستگاه ادراری، تناسلی و یا درگیری مفاصل به صورت تورم، سفتی درد و بسیاری از نارحتیهای دیگر بروز کند که در صورت وجود هر یک از علایم مذکور باید حتما سریعا به پزشک مراجعه کرد.

سفلیس

در بیماری سفلیس اولین علامت معمولا زخمی است که شانکر نامیده میشود و 2 تا 5 روز بعد از آمیزش جنسی با فرد مبتلا بروز میکند و چیزی شبیه تاول یا زخم سر باز میکند که اکثرا در نایحه تناسی مرد یا زن ظاهر میشود که حاوی مقادیر زیادی میکروب است.
زخم سفلیس درد ندارد و تنها چند روز دوام دارد و خود به خود و بدون درمان ناپدید میشود ولی در سیستم بدن توسعه پیدا میکند و پس از چند هفته یا چند ماه بصورت گلو درد، تب ملایم، زخمهای دهان و یا تورم مفاصل پیدا میشود و یکی از علایم زیر در روی پوست ظاهر میشود:

  • دانه‌های خارش دار بر روی دستها و پاها

  • نوارهای حلقه ای مانند کهیر

  • دانها‌های دردناک در سراسر بدن

علایم فوق معمولا خود به خود در بدن ناپدید میشوند و در این حال شخص مبتلا فکر میکند که حالش خوب شده است ولی درحقیقت بیماری در حال گسترش و پیشرفت است.
سفلیس چنانچه بطور کامل درمان نشود، سرتاسر بدن را میگیرد و بیماریهای قلبی، روحی و اختلالات بسیار دیگر را بوجود می آورد.
پس دقت کنید چانچه دانهای ویژه یا بیماریهای پوستی مرموز نامعلومی که چند روز یا چند هفته بعد از تاول یا زخم روی اعضای تناسلی ظاهر شد، شخص ممکن است دارای سفلیس باشد، در این مورد حتی اگر تردیدی وجود داشتید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

خیارک

این بیماری با نام عامیانه خیارک به بزرگ شدن غده‌های لنفاوی در کشاله ران می‌انجامد. در مردها به برآمدگی بزرگ و تیره رنگ در کشاله ران و  وجود درد که بعداً از آن چرک بیرون می‌آید و در زنها نیز اختلالاتی شبیه مردان رخ میدهد و یا زخمهای دردناک ترشح‌زا در معقد ظاهر میشود.

دیگر امراض مقاربتی

به غیر از بیماریهایی که گفته شد امراض مقاربتی دیگری هم وجود دارد که سلامت انسان را تهدید میکند که میتوان به عنوان مثال از هپاتیت c بعنوان یک بیماری مهلک و کشنده نام برد که باعث از بین رفتن یک عضو حیاتی مانند کبد میشود.
از آجایی که مصرف کاندوم میتواند از بروز چنین امراضی جلوگیری کند، مصرف نکردن کاندوم کاری غیر عقلانی است.

با این حال باز رعایت اصول اخلاقی و پایبندی به اصول

 دینی را میتوان از جمله راههای سلامت فردی و جامعه

 نام برد

نظرات 2 + ارسال نظر
اکبر یکشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 08:55 ق.ظ

جالب نوشتی خوبه

[ بدون نام ] چهارشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 09:46 ق.ظ

بسیار عالی است .انتقاد: با توجه به اینکه زیست شناسی بررسی عوامل ودلایل ایجاد انها را بررسی میکنند بهتر است به جای برشمردن عوامل و دلایل پاتولوژیکی به بررسی کنش ها و واکنش های فیزیولوژیکی بپردازید.
ایجاد این وبلاگ میتواند تحولی علمی میان دانشجویان زیست شناسی ایجاد کند.
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد