خطر افزایش مصرف غذاهای آماده و نوشابه های گازدار در جامعه امروزی

یکی از پیامدهای رشد جمعیت شهرنشین و مشغله زیاد خانواده‌ها افزایش مصرف غذاهای خیابانی و غذاهای آماده با عنوان فست فود یا غذاهای سریع است.

مطالعات نشان داده‌اند در مناطق دارای مراکز متعدد عرضه غذاهای آماده بیماری‌های قلبی و عروقی روند فزاینده دارد از طرف دیگر میزان عادت‌های غذایی نادرست مانند پرخوری، کم تحرکی و سریع غذا خوردن نیز شایع تر است.

از طرف دیگر اثر مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار بر بروز بیماریهای غیر واگیر از جمله بیماریهای قلب و عروق مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی افراد مصرف کننده گونه نوشیدنیها را با افرادی که از مواد غذایی سالم استفاده می‌کردند مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که کاهش طول عمر و ابتلا به انواع بیماری‌های غیرواگیر در میان گروه اول بیشتر است. در تحقیقی دیگر که بین کارگران کارخانه نوشابه‌سازی و کارگران کارخانه لبنیات انجام شد میزان ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر به ویژه موارد اختلال قلبی و عروقی نیز در گروه اول بیشتر دیده شد.

ابتلا به انواع سرطان، چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان و برخی از بیماریهای دستگاه گوارش از جمله بیماری‌های شایع مرتبط با تغذیه نامناسب هستند و مصرف زیاد غذاهای آماده و نوشابه‌های گازدار در ایجاد این بیماریها نقش دارند. 

مواد غذایی آماده به علت دارا بودن میزان زیادی از اسید چرب اشباع و نمک بالا احتمال ابتلای فرد به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. کاهش مصرف غذاهای سرخ کرده، استفاده از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی به جای سایر انواع روغن‌ها در تهیه همبرگرها، سوسیس و همچنین کاهش مصرف غذاها و خوراکی‌های آماده می‌تواند در کاهش ابتلا به فشار خون بالا موثرباشند. 

متاسفانه بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان میزان بروز سرطان‌های معده و روده رو به افزایش است. بنا بر نظر متخصصین یکی از مهمترین دلایل این افزایش استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده و کنسرو شده می‌باشد. این احتمال به ویژه با مصرف مواد غذایی که به روش غیراستاندارد تهیه می شوند به شدت افزایش یافته می‌یابد. مهمترین علت این امر دارا بودن ترکیبات نمک و مواد نگه دارنده غیر استاندارد در این نوع غذاها است که می‌تواند اثر مصرف مقادیر مناسب از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها را خنثی کند.

از طرف دیگر مواد غذایی سوخته و غذاهای کپک زده مانند نان به ویژه نان‌های بسته بندی شده به شکل غیر استاندارد و یا تاریخ گذشته نیز احتمال بروز سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.

پس توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف مکرر نوشابه های گازدار به همراه غذا در منزل و یا به همراه ساندویچ‌ها و پیتزا خودداری شود. برای جایگزینی این نوع از نوشیدنی‌ها می‌توان از دوغ بدون گاز و کم نمک، آب و آب میوه‌های طبیعی مانند آب سیب و پرنقال طبیعی و حتی آب سبزی‌ها مانند آب هویج و آب گوجه فرنگی استفاده کرد.

نظرات 6 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 7 دی‌ماه سال 1387 ساعت 09:33 ق.ظ

مرسی جالب بود

شایان دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1387 ساعت 04:23 ب.ظ

ممنون ادامه بده

محمد بالایی یکشنبه 22 دی‌ماه سال 1387 ساعت 09:35 ب.ظ http://www.khakshenasan.blogfa.com

سلام
وبلاگ جالبی داری خوشحال میشم به وبلاگ ما هم سری بزنید

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1387 ساعت 08:21 ب.ظ

انجمن تخصصی الکترونیک ایران جمعه 27 دی‌ماه سال 1387 ساعت 11:27 ق.ظ http://electronix.ir

با سلام.
وبلاگتون رو دیدیم. خوب و مناسب بود.
از سایت ما هم یازدید کنید.
با سپاس

[ بدون نام ] دوشنبه 30 دی‌ماه سال 1387 ساعت 02:13 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد