عرق کردن بیش از حد تحمل بدن (هیپر هیدروز)

تا کی می‌توان این عارضه را تحمل کرد؟
عرق کردن بیش از حد بدن عارضه خطرناکی نیست ولی تاثیر خیلی زیادی در کیفیت زندگی مبتلایان دارد. بسیاری از مبتلایان نمی‌دانند که آیا این عارضه درمان پذیر هست یا نه و برای درمان آن به چه کسی باید مراجعه کنند.
تعریف:
در چه مواقعی می‌گوییم که میزان تعریق زیاد است؟
در واقع هیچکس نمی‌تواند تعریف درستی از اصطلاح "تعریق خیلی زیاد" (هیپر هیدروز) ارائه دهد. شاید دلیل آن فقدان وسیله‌ای مناسب برای اندازه گیری میزان عرق کردن بدن باشد. به همین دلیل تعریق بدن به هر میزانی که مشکل ساز باشد یا باعث تنش عصبی در شخص شود، به عنوان هیپرهیدروز در نظر گرفته می‌شود. دلیل این عارضه هنوز نامشخص است ولی حدود 1-3 درصد از مردم از این عارضه رنج می‌برند.
هیپرهیدروز معمولا از نوجوانی شروع می‌شود. خیس بودن مداوم کف دست و پا و زیر بغل از شکایتهای اصلی این مبتلایان است. اگر تعریق زیاد محدود به همین نقاط باشند، به آن هیپرهیدروز موضعی می‌گویند. در بیشتر موارد هیپرهیدروز موضعی مشکل جسمانی وجود ندارد و مبتلایان در سلامت کامل به سر می‌برند. در این افراد میزان بروز مشکلات عصبی تفاوت چندانی با افراد عادی ندارد. اما گاهی هم مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. مثلا بعضی از مبتلایان از خیس بودن خود خجالت می‌کشند. یا اینکه عامل بسیاری از ناکامی‌های زندگی خود را موارد ذیل معرفی می‌کنند:

·   تعویض مکرر لباس در طول روز بدلیل خیس شدن با عرق

·        پرهیز از دست دادن با دیگران

·        پرهیز از شرکت در مراسم عمومی

·        از دست دادن موقعیتهای عاطفی

·        تداخل با نگارش با نوشت افزارهای جوهردار مثل خودنویس

در واقع یک سوم از مبتلایان به هیپرهیدروز موضعی مشکل خود را غیر قابل تحمل می‌پندارند.
آیا هیپرهیدروز درمان هم دارد؟
علیرغم اثرات منفی زیاد این عارضه در زندگی مبتلایان آن، بیشتر آنها سراغی از درمان نمی‌گیرند. از آنجایی که بیشتر مبتلایان به هیپرهیدروز موضعی جوان هستند، با مشکل خود کنار می‌آیند. بعد از سازگاری با این عارضه، اغلب آنها از درمان پذیری آن مایوس می‌شوند و با آن زندگی می‌کنند.
اگرچه درمان قطعی وجود ندارد، ولی می‌توان تا حد زیادی از عوارض آن کاست. در واقع با مصرف دارو یا استفاده از دستگاههای مختلف میزان تحمل این عارضه در بین مبتلایان بیشتر می‌شود.
    

راههای مختلف درمان

اگرچه هیپرهیدروز موضعی خطرات جدی بجا نخواهد گذاشت، اما لحظاتی از زندگی وجود دارند که تاثیر جدی از این عارضه می‌گیرند. به همین دلیل درمان را به بعضی از مبتلایان توصیه می‌کنیم. به نظر شما در چه زمانی باید درمان را شروع کرد؟ ما درمان را برای کسانی توصیه می‌کنیم که این رطوبت مداوم اختلال در زندگی فرد ایجاد کرده باشد.

برای درمان از داروهای ساده شروع می‌کنیم. در صورتی که مشکل برطرف نشد، از روشهای درمانی تخصصی‌تر استفاده می‌کنیم. این ترکیبات عبارتند از:

1.     اسپری ضد عرق: ترکیبات ضد عرق ساده در تمام فروشگاههای آرایشی بهداشتی وجود دارند و برای تهیه آن نیازی به نسخه پزشک نیست. این ترکیبات تاثیر کمی دارند و برخی از بیماران به این ترکیبات پاسخ مناسب می‌دهند.

2.     داروهای ضد عرق: این ترکیبات را فقط با نسخه پزشک از داروخانه می‌توان تهیه کرد. این دارو که قدرت اثر قوی تری نسبت به اسپری دارد از نمک آلومینیوم تشکیل شده و می‌تواند در هیپرهیدروز معمولی اثر داشته باشد.

3.     یونتوفورزیس: در این روش درمانی دارویی وجود ندارد و با تکنولوژی الکتریکی درمان لازم انجام می‌شود. دستگاه یونتوفورزیس جریان الکتریکی خاصی ایجاد می‌کند. این جریان الکتریکی از طریق الکترودهای خاص به نواحی دارای عرق زیاد وارد شده غدد عرق را سرکوب می‌کند. به این ترتیب بیمار تا مدتها از رطوبت ناشی از عرق زیاد در امان است.

4.     بوتاکس: تزریق این داروی ضد چروک در نواحی مبتلا به هیپرهیدروز می‌تواند تحریک عصبی غدد عرق را کمتر کرده و ترشح این غدد را کاهش دهد. این دارو تا 90 درصد موارد هیپرهیدروز را درمان می‌کند. به این ترتیب مواردی را که به روشهای درمانی قبلی جواب نمی‌دهند با این روش بهبود می‌دهیم. با توجه به اینکه این روش نیاز به تزریق در نقاط متعدد دارد، برای کاهش درد از بیحس کننده‌های موضعی استفاده می‌کنیم.

5.     داروهای خوراکی: این داروها هم از میزان عرق تا حد مطلوبی کم می‌کنند اما با توجه به عوارض جانبی زیاد، خیلی مورد استقبال بیماران و پزشکان قرار نمی‌گیرد. از جمله عوارض این داروها طپش قلب و گاهی افزایش فشار خون می‌باشد.

در موارد هیپرهیدروز عمومی، برعکس نوع موضعی، کل بدن دچار افزایش تعریق می‌شود. این موارد خیلی بندرت دیده می‌شوند ولی در صورت مشاهده باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمود. از جمله علل این بیماری عفونتهای عمومی بدن، اختلالات هورمونی، سرطان ویا اختلالات عصبی می‌توان نام برد. در هیپرهیدروز عمومی شبها موقع خواب هم افزایش عرق خواهیم داشت در صورتی که در نوع موضعی فقط در موقع بیداری عرق زیاد دیده می‌شود. برای درمان هیپرهیدروز عمومی علت ایجاد کننده باید برطرف شود پس شناسایی این علت الزامی است که توسط پزشک انجام می‌شود.

به این ترتیب متوجه می‌شویم که هرعلامتی ممکن است نشانه اولیه یک بیماری مهم باشد. پس به تمام مشکلات جدید بدن باید توجه کرد و از کوچکترین علامت حتی عرق کردن نابجا نباید بطور سرسری گذشت و علت ایجاد کننده آنرا جستجو کنید.

نظرات 13 + ارسال نظر
امیراشکان سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:41 ق.ظ

مرسی ممنون مطلب جالبی بود

[ بدون نام ] سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 05:05 ب.ظ

MoonToise پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:13 ب.ظ http://www.moontoise.ir

سلام...
می خواستم بپرسم که رشته جانور شناسی چه جوریه ؟
خوبه یا بده ؟
کار داره ؟ (مخصوصا من که به شکل دیوانه کننده ای به رشته جانور شناسی علاقه دارم)
اگه تونستید اینجا جوابمو بدید و یا به من mail بزنید.

از وبتونم تشکر می کنم

فعلا بای

[ بدون نام ] شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:50 ق.ظ

فرزانه پنج‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:44 ب.ظ

ممنون از مطالب جالبت موفق باشی

پارس درگاه شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:57 ب.ظ http://www.irpds.com

مدیر محترم وبلاگ

با سلام،

احتراما با توجه به اینکه وبلاگ شما بر اساس کیفیت و تعداد مطالب تخصصی، جزو پایگاه های برتر اطلاع رسانی حوزه زیست شناسی ارزیابی شده یک ایمیل برای توضیح نحوه همکاری بیشتر با شما برایتان ارسال شد با توجه به احتمال عدم دریافت آن ، می توانید متن نامه ها را در آدرس های:



http://parsdargah.team.googlepages.com/name-site-weblog-bartar-87-6-18.gif

و

http://parsdargah.team.googlepages.com/name-site-weblog-bartar1-87-6-18..gif

مشاهده نمایید.

با احترام

هیات امنای مجموعه سایت های علمی پارس درگاه

نوید دوشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:11 ب.ظ http://www.newkhalij.blogfa.com

سلام وبلاگ خیلی جالبی داری به وبلاگ من هم بیا و در نظرسنجی ها شرکت کنید ممنون.

[ بدون نام ] شنبه 3 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:20 ب.ظ

[ بدون نام ] شنبه 3 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 02:21 ب.ظ

http://itp.epage.ir
اگر مایلید در مورد عرق و نحوه درمان آن بیشتر بدانید به این سایت سری بزنید
موفق باشید

مینا شنبه 3 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 02:22 ب.ظ

http://itp.epage.ir
برای دانستن بیشتر در مورد عرق و نحوه در نمان آن به این سایت سری بزنید

مهدی پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:16 ق.ظ

ممنون مطالب جالبی بود ولی هنوز عملیشون نکردم تا کاراییشون برام مشخص بشه

آیت پنج‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 03:27 ق.ظ

با عرض سلام. من از 15 سالگی به بیماری هیپرهیدروز شدید دچار شدم الان هم 12 ساله هیچ کاری نمی تونم انجام بدم و سالهای زیادی که دارم عذاب می کشم و تا حالاهم کدیین و ترامادول و ... . استفاده میکنم که این داروها هم باعث مشکلاتی از قبیل تنگی نفس . طپش و درد شدید قلبم و قفسه سینم .مشکلات گوارشی. و... . بارها بارها بستری شدم ولی تا کنون درمان قطعی نشدم . اگر به هر طریقی مرا راهنمایی کنید ممنون می شوم.

A.Tirparan سه‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1392 ساعت 10:15 ب.ظ

من از زمانی که به یاد دارم،یعنی از اول دبستان که با مداد مینوشتم همیشه اشکم در میومد.چون دفتر زیر دستم همیشه خیس بود و مداد روش نمی نوشت.مخصوصا وقتی اضطراب دیکته هم اضافه میشد که دستم چیک چیک عرق می کرد.
الان هم که سال آخر مهندسی ام هنوز این مشکل رو دارم.دکتر فوق تخصص تو مشهد رفتم گفت بعد از 20سالگی خوب میشه.اما الان24سالمه خبری نیست.باهاش کنار اومدم.اما تو استرس امتحان و وقتی الکترونیک کار میکنم عذاب آوره.چون مهندس برقم.حالا فکرشو بکنید با یک دست خیس آدمو برق بگیره.مقاومت پوست در حالت خیس حدود 20برابر کمتره!!! یعنی اگر برق بگبرتتون 20برابر آدم معمولی روی شما تاثیر میزاره!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد