فاضلاب و ماهى هاى دوجنسى

دانشمندان ماهى هایى را در ساحل کالیفرنیاى جنوبى کشف کرده اند که از لحاظ جنسى تغییر یافته اند. این کشف نگرانى هایى در میان دانشمندان به وجود آورده که فاضلاب تصفیه شده که به داخل اقیانوس ریخته مى شود حاوى مواد شیمیایى است و سیستم تولیدمثل جانوران را تحت تاثیر قرار مى دهد. جانوران دوجنسى پدیده جدیدى نیستند اما بیشتر موارد قبلى در آب هاى شیرین یافت مى شدند. طرفداران محیط زیست مى گویند این اولین مورد تحقیقات است که تاثیر فاضلاب در حیات دریایى را ثبت مى کند. سال گذشته دانشمندان کشف ماهى هاى نرى را در رودخانه مریلند گزارش کردند که در بدن خود تخم پرورش مى دادند. آنها تصور مى کنند که این ناهنجارى در اثر آلاینده هاى موجود در فاضلاب کارخانه ها، تاسیسات و دامدارى ها است. «دوریس ویدال» از مرکز تحقیقات آب کالیفرنیاى جنوبى که یک شاخه از این تحقیقات را سرپرستى مى کرد، مى گوید: «از میان این تعداد ماهى، ۱۱ قطعه داراى بافت تخمدان در بیضه ها بودند.» دانشمندان هنوز نمى دانند که این نواقص جنسى چقدر جمعیت ماهیان را تحت تاثیر قرار مى دهد. روزانه حدود یک میلیارد گالن فاضلاب تصفیه شده از طریق ۳ خط لوله به درون اقیانوس آرام تخلیه مى شود. اگرچه این فاضلاب فیلتر مى شود اما هنوز محتوى آلاینده هایى است که در بستر دریا نشت مى کنند.

دو تحقیق مرتبط نشان مى دهد که دو سوم ماهى هاى نرى که در اورنج کانتى یافت شدند ویژگى هاى تولید تخم داشتند. طى یک تجربه آزمایشگاهى در ماهیان نرى که در معرض رسوبات جمع آورى شده از خط لوله ها قرار داده شدند نیز نشانه هایى از تولید تخم به وجود آمد.

«استیو ویسبرگ» که مسئول پروژه تحقیقات آب است، مى گوید: این نتایج مطالعات بیشتر را ضرورى مى کند که مشخص شود آیا ماهى هایى که از لحاظ جنسى تغییر کرده اند در آب هاى اقیانوسى فراوان هستند یا خیر؟

 

به نقل از وبلاگ مسافر طبیعت

نوشته شده توسط : سید مصطفی ترحمی

نظرات 9 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 29 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 04:59 ب.ظ

رضا یزدی مقدم چهارشنبه 5 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:39 ق.ظ

مطلبه جلبی بود

محمد لطفی زاده پنج‌شنبه 6 دی‌ماه سال 1386 ساعت 07:06 ق.ظ http://www.hakimemehr.ir

با سلام و احترام
نخستین شماره نشریه الکترونیک پزشکی و دامپزشکی حکیم مهر - دی ماه 86 - به آدرس www.hakimemehr.ir منتشر شد. خواهشمند است افتخار بازدید خود را نصیب ما نمائید. بی صبرانه در انتظار نظرات راهگشا و ارسال مطالب علمی و تحلیلی و صنفی شما برای انعکاس در این نشریه هستیم.

با احترام فراوان – محمد لطفی زاده
www.hakimemehr.ir

امین خزاعی جمعه 7 دی‌ماه سال 1386 ساعت 12:19 ق.ظ http://bioclub.parsiblog.com

واقعا عجیبه !
انشاالله این مشکل هم برطرف بشه .
خوشحال میشم به وبلاگ ما هم سری بزنید .
موفق باشید .

سمانه یونسی جمعه 7 دی‌ماه سال 1386 ساعت 02:49 ب.ظ

بسیار جالب و عجیب بود
موفق باشید

[ بدون نام ] جمعه 7 دی‌ماه سال 1386 ساعت 03:22 ب.ظ

[ بدون نام ] چهارشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 09:47 ق.ظ

محبی پنج‌شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 10:47 ب.ظ http://www.biologylab.blogfa.com

با عرض سلام خدمت شماهمکاربسیارارزشمند اینجانب وبلاگ دیگر خود را به آدرس زیر جهت افزایش دانش آزمایشگاهی زیست شناسی ومعرفی وب سایت های مفید زیست شناسی که اغلب آن ها دارای انیمیشن هایی درباره مطالب درسی آزمایشگاهی هستند ایجاد نموده ام لطفا از وبلاگ حقیر دیدن فرمائید و ما را از نکته نظرات محترم خود در جهت تکمیل وبهبود مطالب وبلاگ مستفید نمائید.درصورت امکان لینک ام کنید.موفق وپیروز باشید
بااحترام محبی

faezeh haseli دوشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 11:53 ب.ظ

salam man ro nemishnasid man rah gozare matlab hay pezeshki hastam kheyli aliiiiiiiiiiii bod

man faezeh morad haseli hastam az hamedan madresey bouali sina dovum dabirestan movafagh bashid aghaye farbod ghandi

غش اشلا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد