ریزش موی مردانه

ریزش مو یک فرایند طبیعی در سیر رشد و نمو بدن محسوب میشود که در همه نژادهای بشری وجود دارد. در بیشتر موارد عامل غیر طبیعی در بروز آن وجود ندارد ولی بدلیل تاثیرگذاری بر کیفیت زندگی انسانها، تلاش زیادی برای جلوگیری و درمان آن انجام میشود.

 

عوامل زیادی برای ریزش مو وجود دارند که شایعترین عامل تاثیر هورمونهای مردانه بر ریشه مو میباشد. به این نوع ریزش مو آلوپسی آندروژنتیک میگویند که در هر دو جنس زن و مرد ممکن است رخ دهد. در این حالت فولیکولهای مو تحت تاثیر هورمونهای مردانه قرار گرفته و تضعیف میشوند. به این ترتیب زمان رشد و قطر موها کم میشوند.

موها در مرحله رشد خود سه مرحله مشخص را طی می کنند. مرحله اول فاز آناژن یا رشد مو است که ممکن است بین 2 تا 6 سال طول بکشد و حدود 90 درصد موهای سر بطور طبیعی در این مرحله قرار دارند. مرحله بعدی فاز کاتاژن یا ریزش موقت است که حدود یک درصد موها را شامل می شود و حدود سه هفته طول می کشد. مرحله آخر که به آن مرحله استراحت یا تلوژن میگویند، ریشه مو به حداقل فعالیت خود میرسد. این مرحله سه ماه طول میکشد. تغییر در درصد موها در مراحل مختلف یکی از علل ریزش مو به حساب می آید.

کاهش تراکم موی سر اثرات مختلفی بر روی کیفیت زندگی افراد کم مو میگذارد. برخی به راحتی این عارضه را می پذیرند، در حالیکه بسیاری از مبتلایان با نگرانی زندگی میکنند و از هر دارویی برای مداوای آن استفاده می کنند.

در طاسی آندروژنتیک هورمون و ژنتیک نقش مهمی دارند. نحوه توارث وابسته به یک ژن نبوده و تحت تاثیر ژنهای مختلف است. در پسران یک خانواده طاس احتمال بیشتری برای طاسی وجود دارد و در دختران آنها این احتمال کمتر است.

آندروژن هورمون اصلی مردانه است که در مردان هم از بیضه ترشح میشود و هم غدد فوق کلیوی ولی در زنها تنها منشاء ترشح آن غدد فوق کلیوی هستند.این هورمون در بدن تغییر شکل پیدا میکند و به دی هیدروستوترون (DHT) تبدیل میشود که تاثیر بیشتری در ضعف مو میگذارد.

همانطور که گفته شد نازک شدن موها در هر دو جنس رخ می دهد. غالباً ریزش مو در مردان زودتر رخ می دهد و الگوی آن از نظر بالینی با شکل طاسی در زنان متفاوت است.

در زنان، چنانچه نامنظمی پریود، نازایی، افزایش موهای زائد، ترشح شیراز پستان و آکنه کیستی شدید وجود داشته باشد بررسی هورمونی ضرورت پیدامی کند. هورمونهای جنسی در بیشتر موارد ریزش موی زنان طبیعی هستند و دلیل اصلی ریزش مو در آنها پاسخ غیر طبیعی فولیکولهای مو به مقدار اندک آندروژنها میباشد.

بیماریهای تیروئید و سایر غدد درون ریز، اختلالات تغذیه ای، کمبود آهن، مصرف برخی داروها، عفونتهای شدید و بعضی از بیماریهای داخلی نیز میتوانند باعث ریزش مو شوند که پزشک معالج با توجه به تاریخچه بیماری و علائم بالینی و آزمایشات به وجود آنها پی برده و تحت درمان قرار میدهد.

DrFBehnia@yahoo.FR

نظرات 7 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 8 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:21 ب.ظ

محمود سه‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 09:35 ب.ظ http://www.mahsi.blogfa.com

سلام. خیلی خوشحال شدم از اینکه وبلاگتو دیدم. جالب اینه که بعد ۴ سال ، تازه خبر دار شدم.
شاد باشی.

pishiashrafi پنج‌شنبه 15 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:08 ق.ظ http://tarhayevahshi.blogfa.com

سلام.ممنون که به من سر زدید.
مطالب جالب و مفیدی را در این وبلاگ گرد آوری کرده اید.خسته نباشید.

همایش یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 07:10 ب.ظ http://fubloggers.blogfa.com

سلام..
تاریخ جدید برگزاری همایش اعلام شد
به وبلاگ ما سر بزنید
به امید دیدار شما.

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:20 ق.ظ

[ بدون نام ] سه‌شنبه 27 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 05:45 ب.ظ

امین درخانی چهارشنبه 12 دی‌ماه سال 1386 ساعت 09:04 ب.ظ http://www.bioclub.parsiblog.com

سلام
سوالی داشتم در مورد مطلبی که نوشتید .
داروهایی که در بعضی شبکه های ماهواره ای تبلیغ میشه مثل پروتوکسان . لوریلو . ریوولوژن می تونه تاثیر گذار باشه ؟
ممنون میشم اگه جوابه رو بدی .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد