گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

تحقیقی جدید نشان داده است خوردن گوشت قرمز به طور چشمگیری احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه را افزایش می دهد.


این تحقیق، که توسط یک گروه محقق در دانشگاه لیدز بریتانیا انجام گرفته، هفت سال به طول انجامیده و 35 هزار دواطلب زن در آن مشارکت داشته اند. نتیجه این تحقیق در مجله بریتانیایی سرطان (British Journal of Cancer)، منتشر شده است.
در گزارش این مجله آورده شده که خطر ابتلا به سرطان پستان در آن گروه از زنان مسن تر که روزی پنجاه و هفت گرم گوشت قرمز خورده بودند در مقایسه با زنانی که اصلا گوشت قرمز مصرف نکرده بودند، 56 درصد افزایش یافت. این در حالی بوده که این آمار در میان آنهایی که بیش از بقیه فراورده های گوشتی، مثل کالباس و سوسیس خورده بودند، به 64 درصد رسیده بود.
با این حال، کارشناسان هشدار داده اند که هنوز هم تعیین کردن تاثیر انواع خاصی از رژیم غذایی بر میزان خطر ابتلا به سرطان پستان دشوار است و تحقیقات قبلی هم به نتیجه محکمی نرسیده است.
پرفسور جنت کید، یکی از محققان ارشد، می گوید زنان جوانی که گوشت قرمز و فراورده های گوشتی زیاد مصرف می کنند هم با خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان مواجه هستند اما میزان افزایش این خطر به لحاظ آماری چشمگیر نیست.
چربی های اشباع شده
به هر حال، محققان در نتیجه این تحقیق متوجه شده اند که مصرف گوشت قرمز در کل خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان همه گروه های سنی را افزایش می دهد.
پرفسور کید می گوید: "مقدار چربی های اشباع شده در گوشت بالاست و این نوع چربی ها بر میزان کلسترول خون تاثیر دارد. کلسترول پیش درآمدی برای ترشح هورمون استروژن است که ثابت شده خطر سرطان پستان را افزایش می دهد."
خانم کید می افزاید: "پختن گوشت با حرارت بالا نیز ممکن است منجر به تولید مواد سرطان زا شود. توصیه من زنان که معمولا گوشت قرمز زیاد مصرف می کنند این است که از نوع مواد را کمتر بخورند."

فیبر غذایی
نتایج اولیه ای که از تحقیق دانشگاه لیدز به دست آمد نشان داد زنانی که هنوز یائسه نشده اند و غذای فیبردار زیاد مصرف می کنند میزان خطر ابتلا به سرطان در آنها به نصف می رسد.
دکتر آلکسیس ویلت، از مرکز "تحقیقات سرطان بریکترو بریتانیا"، می گوید: "این تحقیق جالب است اما چون ما رژیم غذایی متنوعی داریم مشکل است که تاثیر گوشت قرمز بر میزان خطر ابتلا به سرطان را از بقیه مواد خوراکی تفکیک کنیم."
وی می گوید: "در این تحقیق میان زنانی که گوشت قرمز مصرف می کردند و آنهایی که نمی کردند تفاوت هایی مثل سن، وزن و میزان تحرک جسمانی نیز وجود داشته است؛ عواملی که در بالا بردن خطر ابتلا به سرطان تاثیر دارند. با این حال کارشناسان تخمین می زنند که سی درصد از همه سرطان ها با رژیم غذایی مرتباط هستند."
هنری اسکوکرافت، از سازمان "مطالعات سرطان در بریتانیا"، می گوید زنان باید وزن بدن خود را در حدی که سالم است نگه دارند، مرتب ورزش کنند و از خوردن دائمی غذاهای چرب مثل گوشت قرمز و فراورده های گوشتی پرهیز کنند.
در همین حال، تحقیقی در آمریکا که در ماه نوامبر سال 2006 منتشر شد نشان داد که زیاده روی در خوردن گوشت قرمز میزان خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان جوان را دو برابر می کند.
در این تحقیق، که توسط "مرکز بایگانی پزشکی داخلی" انجام گرفته، 90 هزار زن که هنوز یائسه نشده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند.
این تحقیق نشان داد که مصرف یک و نیم وعده گوشت قرمز در روز در مقایسه با مصرف همین مقدار گوشت دو یا سه روز در هفته، تقریبا خطر ابتلا به سرطان پستان ناشی از تغییرات هورمونی را دو برابر می کند.
اما، کارشناسان سرطان در بریتانیا می گویند چون به حیوانات در این کشور هورمون رشد داده نمی شود، نمی توان نتایج تحقیقات دو کشور را با یکدیگر مقایسه کرد.

 گروه زیست دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد

 

نظرات 6 + ارسال نظر
رامین پنج‌شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:45 ب.ظ http://www.newhk.blogsky.com

وبلاگ پر باری داری به ما هم سر بزن البته تازه ساخته

رضا یزدی جمعه 9 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:14 ق.ظ

مطلب جالبی بود

[ بدون نام ] یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:21 ب.ظ

محمد علی چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:36 ب.ظ

لطفا در مورد مزایای گوشت سفید هم بنویسید

جاویدی یکشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:22 ب.ظ

چرا کم مطلب می داری تو وبلاگت کم کاری شدی عزیز جان

[ بدون نام ] یکشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:23 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد