سولات تکاملی (فرگشتی)

سئوال ۱ - فرگشت چیست ؟

 

فرگشت زیستی به تغییرات تجمع یابنده ای اشاره دارد که در یک جمعیت در طول زمان اتفاق می افتد . این تغییرات در سطح ژنتیکی به صورت موتاسیون یا نوترکیبی به طرق مختلف اتفاق می افتد. گاهی افراد ویژگی هایی را به ارث می برند که به آنها امکان ماندگاری و تولید مثل بیشتر در محیط زیست می دهد. این ویژگی ها تمایل به افزایش فراوانی در جمعیت آن موجود زنده دارند. این در حالی است که فراوانی ویژگی های نامناسب در جمعیت به تدریج کاهش می یابد. این فرآیند به عنوان یکی از مهمترین مکانیسم های تکاملی و با نام گزینش طبیعی شناخته می شود. در کنار این مکانیسم مکانیسم های دیگری همچون رانش ژنتیکی در فرگشت جمعیت ها ایفای نقش می کنند. رانش یک فرآیند تصادفی غیر سازشی است که باعث تثبیت فرکانس یک الل در طول نسل های متمادی می شود. تغییرات غیر ژنتیکی که موجود زنده در طول حیات خود متحمل آنها می شود قادر به انتقال به نسل های بعدی نیستند.

 

سئوال ۲- آیا تکامل یک نظریه اثبات نشده است ؟

در  محدوده علوم نظریه یک بیان است که به دقت بر اساس جنبه های قابل مشاهده و ثبت شده جهان مورد آزمون قرار گرفته است  بنابراین یک نظریه علمی سطح بالاتری از درک را که حقابق را در کنار هم گرد می آورد توصیف می کند. نظریه فرگشت داروین بر پایه زمان و هزاران آزمون علمی بنا نهاده شده است. هیچ چیزی نظریه وی را  از 150 سال پیش تا کنون ابطال نکرده است . در حقیقت بسیاری از پیشرفت های علمی در محدوده فیزیک, زمین شناسی, شیمی و زیست شناسی مولکولی نظریه تکامل را در ورای آن چه که مورد تصور داروین بوده است مورد حمایت قرار داده و باعث توسعه آن شده است .

 

 

سئوال 3 - آیا تمام گونه های موجودات زنده خویشاوند یکدیگرند؟

بله, درست همانطور که درخت حیات نشان می دهد تمام موجودات زنده چه زنده و چه منقرض شده با یکدیگر ارتباط دارند. هر شاخه از درخت معرف یک گونه می باشدو هر شکاف یک گونه را از گونه دیگر  مجزا می کند این شکاف نشان دهنده جد ancestor مشترک این دوگونه نیز می باشد.  شکاف های بی شمار و شاخه های گسترده درخت حیات نشان می دهد که همبستگی بین گونه ها به طور قابل توجهی متنوع است. این حقیقت نیز به آسانی قابل مشاهده است که هر زوج گونه در تاریخ تکاملی خود در نقطه ای دارای یک جد مشترک می باشند به عنوان مثال دانشمندان تخمین می زنند که جد مشترک انسان ها و شمپانزه ها حدود 5 تا 8 میلیون سال پیش می زیسته است. انسان ها و باکتری ها جد مشترک بسیار دورتری می باشند. در حقیقت تحلیل های DNA نشان می دهد اگرچه میزان شباهت ماده ژنتیکی انسان با سایر خویشاوندان پریمات خود بسیار بیشتر است اما با این حال ژنوم انسان با ژنوم باکتری ها حداقل در 200 ژن شباهت دارد.

مهم است که توجه داشته باشید توصیف گونه ها به عنوان خویشاوند به این معنی نیست که یکی از موجودات زنده جد سایر موجودات زنده است یا این که هر موجود زنده جد موجود زنده دیگری محسوب می شود. به عنوان مثال یک فرد ممکن است با افرادی نظیر  پسر عمه ها و پسر عموهایش, خاله , عمه و دایی اش به این دلیل که با این افراد دارای یک یا چند جد مشترک (پدر بزرگ ها – مادر بزرگ ها و اجداد پدری و مادری) می باشند,خویشاوند باشند. در این حالت باید به خاطر داشت خویشاوندان این فرد مثل عمه ها – عموها – دایی ها و فرزندان آنها اجداد وی محسوب نمی شوند. به همین دلیل انسان ها بر اساس شواهد موجود با سایر پریمات ها خویشاوند هستند اما این حقیقت هرگز به این معنی نیست که این خویشاوندان معاصر اجداد انسان محسوب می شوند. بنابراین ذکر عباراتی نظیر این که انسان از نسل شمپانزه ها و اورانگوتان ها است, یا این که این جانوران اجداد انسان می باشند , اشتباه می اشد.

 

به نقل از فرگشت زیستی

نظرات 4 + ارسال نظر
آرش خدایی یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:16 ق.ظ http://www.mbio84.persianblog.com

سلام...
از مطلب تقریبا خط قرمزی تان استفاده کردم....
وبلاگ ما هم آپدیبت شده....اگر یه سری بزنین خوشحال می شیم....
موفق وسبز باشید....
گروه دانشجویی mbio84
خدانگهدار

مهدی پنج‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 11:20 ق.ظ http://www.khajeh.blogfa.com

همکار عزیزم جناب آقای محمدفریدقندی
می خواهم پیوند وب همکاران را
در نخستین اطلس خون شناسی فارسی / انگلیسی
بگذارم اگر تمایل به همکاری از طریق لینک دارید . بفرمایید تا اقدام کنم .
همچون گذشته سر فرازی شما را خواهانم
http://www.khajeh.blogfa.com

وحید علائدینی شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 09:55 ق.ظ http://edds.blogfa.com/

بنام خداوند تبارک و تعالی

سیستم سفارش خدمات الکترونیکی تهیه و تحویل مدرک ژورنالهای علمی، تخصصی

مقالات ارائه شده بصورت تمام متن (Fulltext) که در برگیرنده ژورنالهای تخصصی از ناشران معتبر جهان از جمله Elsevier , Springer , Blackwell , Cambridge‌‌ , ScienceDirect , Emerald و ... در موضوعات مختلف ( مدیریت صنایع و بازرگانی ، علوم پایه ، کتابداری و اطلاع رسانی ، منابع طبیعی و امور دام ، کشاورزی و ... ) می باشد.
موفق باشید

بردیا چهارشنبه 26 دی‌ماه سال 1386 ساعت 03:07 ب.ظ

اگر ممکن است در باب چگونگی تشکیل حیات بر روی کره زمین مطلبی بنویسید.با تشکر از وبلاگ خوبتان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد