استنشاق بجای تزریق انسولین



نوع جدید انسولین که با نام تجاری اگزوبرا Exubera و توسط شرکت دارویی فایزر Pfizer Inc تولید و برای

بررسی در اختیار اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی امریکا قرار گرفته بود به جای تزریق از طریق استنشاق وارد بدن می شود و در نتیجه، نیاز بیماران به تزریق روزانه را از میان می برد یا لااقل تقلیل می دهد.

هنوز این نوع از انسولین روانه بازار نشده است اما با کسب مجوز دولتی، انتظار می رود میلیون ها نفر از مبتلایان به بیماری قند در آمریکا و سایر کشورها به استفاده از آن روی آورند و کارشناسان دارویی فروش سالانه بیش از دو میلیارد دلار از این دارو را تنها در آمریکا پیش بینی کرده اند.

این دارو با همکاری فایزر و دو شرکت فرانسوی تهیه می شود که تحقیقات یکی از آنها منجر به کشف فرمول جدیدی برای انسولین شد که از طریق بافت های ریوی قابل جذب است و می توان آن را استنشاق کرد.

در عین حال، نوع جدید انسولین که زمان تاثیر آن کوتاه مدت تر از نوع تزریقی است، لااقل در حال حاضر به طور کامل جایگزین انسولین تزریقی نمی شود.

به گفته کارشناسان، مبتلایان به بیماری قند می توانند از این نوع انسولین قبل از صرف غذا استفاده کنند اما احتمالا اکثر بیماران همچنان به نوع تزریقی، با تاثیر بلند مدت تر هم نیاز خواهند داشت.

انسولین به طور طبیعی در لوزالمعده افراد سالم تولید و ترشح می شود و از انسولین دارویی برای نخستین بار در سال 1921 برای مقابله با عوارض بیماری قند استفاده شد.

تزریق انسولین

دیابت تیپ 1

انسولین نوع جدید برای تمامی مبتلایان به بیماری قند مناسب نیست و خاص کسانی است که به دیابت تیپ 1 مبتلا هستند.

بدن این گروه از بیماران، که معمولا در سنین کمتر به مرض قند مبتلا می شوند، قادر به تولید انسولین مورد نیاز بدن برای تنظیم میزان گلوکز خون نیست و در نتیجه، بیمار به دریافت انسولین دارویی نیاز دارد.

تاکنون از انسولین تنها به شکل تزریقی - گاه چند بار در روز - برای مقابله با عوارض مرض قند و جلوگیری از بروز دشواری های دیگر مرتبط با آن استفاده می شده است.

از آنجا که این ماده در اثر مواد موجود در معده انسان تجزیه می شود و خاصیت خود را از دست می دهد، استفاده از نوع خوراکی انسولین امکانپذیر نبوده و در حال حاضر، نوع استنشاقی آن، که از طریق بافت های ریه جذب می شود، تنها جانشین تزریق است.

نوع دیگر مرض قند با نام دیابت تیپ 2 شناخته می شود که معمولا در دوران بزرگسالی بروز می کند و در بسیاری از مبتلایان، عوارض این بیماری از طریق رژیم غذایی کنترل می شود و در برخی دیگر، استفاده از دارو، معمولا به شکل قرص، نیز ضرورت دارد.

هرگاه عوارض این نوع مرض قند از طریق رژیم غذایی و داروی خوراکی قابل کنترل نباشد، استفاده از انسولین نیز توصیه می شود که در این موارد، انسولین استنشاقی نیز ممکن است موثر باشد.

نوع استنشاقی انسولین، که در بریتانیا و چند کشور دیگر نیز در دست بررسی است، به شکل گردی بسیار نرم تهیه شده که نحوه استفاده از آن بی شباهت به داروهای استنشاقی مورد کاربرد مبتلایان به آسم نیست.

یکی از پژوهشگران بریتانیایی که در بررسی اگزوبرا شرکت داشته گفته است که با به بازار آمدن داروی جدید، بسیاری از مبتلایان به مرض قند این امکان را می یابند تا به جای چند بار تزریق انسولین در روز، نیاز خود به آن را تنها یک بار از طریق تزریق و در موارد دیگر از راه استنشاق تامین کنند.

نظرات 5 + ارسال نظر
محمد پنج‌شنبه 12 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 01:49 ب.ظ

مطلب جالبی بود

فیروزه قائدزاده دوشنبه 16 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 09:52 ب.ظ

با عرض خسته نباشید بابت مطلب عالی و جذاب شما
امیدوارم همیشه شاهد پیشرفت شما دوست عزیز باشیم

[ بدون نام ] چهارشنبه 16 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 01:18 ق.ظ

سعید جمعه 18 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 07:25 ب.ظ http://dfdfdfd

بد نبود

امید یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1384 ساعت 01:40 ب.ظ

مرسی
جالبه
اگر مطالب جدید در مورد پیوند داری برام بفرس
تا بعد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد