بررسی ها نشان میدهد حیوانات میلیونها سال قبل !(معرفی زیست پویا)

بر طبق مطالعات جدید: به موازات تکامل مغز انسان و هنوز قبل از آنکه او سخن گفتن را بیاموزد ، می توانسته است بخندد. اما باید دانست که خنده و خوشحالی مخصوص انسان نبود . مدتها قبل از اینکه انسانها این توانایی ها را بیابند ، اشکال نیایی بازی و خنده در دیگر حیوانات وجود داشته است .
ژاک پانکسپ متخصص سایکوبیولوژی (روان زیست شناسی) دانشگاه اوهایو می گوید : قهقهه های انسانی قویا ریشه در گذشته حیوانی انسان دارد . پانک سپ که روی موشهای رت مطالعه کرده است دریافت که وقتی رت ها مشغول بازی هستند ، غالبا صدای زق زقی از آنها شنیده می شود که همان شکل ابتدایی خندیدن است . در مقاله ای که ژاک پانکسپ اخیرا در نشریه ساینس امریکا منتشر کرد ، استدلالاتی ارائه می دهد که نشان می دهد خنده های حیوانات شکل نیایی سر خوشی ها و خنده های انسان است .

شمپانزه  خندان

غلغلک (Tickling)
در مطالعات انجام شده روی خنده ، دانشمندان بیش از آنکه بر روی خود خنده تحقیق کنند ، بیشتر بر روی موضوعاتی چون شوخ طبعی انسان ، خنده و شخصیت فرد، محاسن خنده و اثرات سلامتی بخش آن متمرکز شده اند.
تحقیقات فعلی نشان می دهد که خنده مدارات عصبی زیادی در مناطق بسیار قدیمی مغز دارد. تکامل این بخشها قبل از تکامل قشر مغز صورت گرفته است . محققین می گویند توان خندیدن در حین رشد و نمو کودکان در اشکال اولیه خود ظاهر می شود به طوریکه با یک غلغلک ساده می توان به وجود آن پی برد .
برخی از دانشمندان می گویند شواهد متعددی وجود دارد که بسیاری از پستانداران حین بازی ، صداهایی نظیر نفسک نفسک زدن ناشی از قلقلک دادن از خود در می آورند که به خنده های انسان شبیه است .
تکومسه فیش(Tecumseh Fitch) استاد روانشناسی در اسکاتلند می گوید : اینکه دانشمندان نرولوژیست تشخیص داده اند که مکانیسم های مغزی درد ، لذت، ترس و شهوات در حیوانات و انسانها یکسان است ، قویا بر شباهت تشریحی و عملکردی اجزای پیکر ما با دیگر گونه ها دلالت دارد.
در سال 2003 پانک سپ و جف بورگورف( Jeff Burgdorf)نشان دادند که اگر موشهای رت به طریقی بازیگونه غلغلک شوند ، صدای زق زق ناشی از ذوق و خوشحالی از خود در می آورند . رت ها در حین کار با محققین بسرعت نسبت به غلغلک شرطی می شوند . پی بردن به مدارات طبیعی نرونهای مغز رت ها دخیل در زق زق کردن , می تواند به دانشمندان در درک بهتر خنده انسان کمک کند .

از نفسک نفسک زدن تا قاه قاه خندیدن .
پروفسور رابرت پروین( Robert Provine )روانشناس دانشگاه مریلند در بالتیمور می گوید : یک روند پیوسته تکاملی در طول تاریخ تکامل پستانداران برای خندیدن وجود دارد .و نقطه آغاز آن همان غلغلک است . بررسی های علمی نشان می دهد که بین سر صداهای خنده گونه شامپانزه و خنده های انسانی ارتباط وجود دارد .
پروین معنی تحت اللفظی خنده را این طور بیان می کند : صدای ناشی از یک تفریح و سرگرمی , در آغازکه با عمل نفسک نفسک زدن شروع و به به قاه قاه ( ha-ha) تبدیل می شود . با مطالعه مراحل گذر از نفسک نفسک زدن شمپانزه ها تا قاه قاه خندیدن انسان , دانشمندان در یافته اند که شیوه های کنترلی تنفس کلید ظهور دو پدیده خندیدن و سخن گفتن در انسان است .
بسیاری از دانشمندان براین باورند که خنده و بازی اساس غریزی دارند . اگر قبول کنیم که چنین باشد بسیاری از رفتار های غریزی دیگر حیوانات می تواند در شناخت بهتر هشیاری , آگاهی و تواناییهای آگاهانه و دیگر وضعیات انسانی به محققین کمک کند .
به عنوان مثال ممکن است ما کمتر از آنچه می پنداریم آگاهی داشته باشیم و میزان آگاهی و اثرات آن را بر زندگیمان دست بالا بگیریم . در مورد خنده چون نیازی به آگاهی و اراده فرد برای کنترل خنده نیست ، کافیست تا فرمان خنده صادر شود و بقیه مکانیسم به طور خودکار اجرا گردد. برای خنده ، ما به آگاهی و هشیاری حین تکلم که مرتبا با انتخاب واژه ها همراه است نیازی نداریم. البته دانشمندان امیدوارند بتوانند ژن کنترل کننده شادی و خنده را نیز در انسان رد یابی و پیدا کنند.

برای خواندن مطالب جالب در رابطه با زیست شناسی 
به وبلاگ زیست پویا مراجعه کنید.
http://zistpooya.blogfa.com

گروه زیست دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد

نظرات 4 + ارسال نظر
علی قلیان اول سه‌شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 02:00 ق.ظ http://zistpooya.blogfa.com

از اظهار لطف حضرتعالی متشکرم .شایسته اینهمه حسن نیت نیستم . امید وارم موفق و همیشه سبز باشید .

فهیمه سه‌شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 04:19 ب.ظ

وبلاگ پربیننده وپرمحتوایی دارید

roya پنج‌شنبه 6 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:13 ق.ظ http://http://harandi.persianblog.com


دوست گرامی ، با سلام مایلم وبلاگی را به شما معرفی کنم که به موضوع برآیش (یا همان تکامل به اصطلاحی که در ایران مرسوم است ) می پردازد. این وبلاگ را آقای ابراهیم هرندی می نویسد که بیولوژیست و استاد دانشگاه در لندن است و شاگرد نوآم چامسکی دانشمند معروف آمریکائی بوده است. موضوع برآیش به شکلی که امروز در دنیا مطرح است در ایران چندان بازتابی نداشته است ، فقط کارها و تئوری های داروین در ایران منعکس شده در حالی که این علم در دهه های گذشته پیشرفت زیادی داشته ، چه در توضیح دگرگونی های عالم جانوری و گیاهی و چه در تشریح مسائل اجتماعی بر اساس یافته های این علم. از این وبلاگ بازدید کنید فکر می کنم برای شما جالب باشد. با تشکر.
http://harandi.persianblog.com

مهدی شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 01:34 ب.ظ http://WWW.REDCELL.BLOGSKY.COM

آفرین برشما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد