آینده جهان

سازمانهای جها نی پیش بینی می کنند که جنگ بر سر آب وزمین غیر قابل اجتناب است. تکنیک ارتباطات و ژن- پزشکی در حال حاضر موفق به برآوردن انتظارات نیستند. اگر چه تکنیک هیدروژن که با محیط زیست توافق بیشتری دارد پیشرفتهای چشم گیری دارد.طبق پیش بینی های "نوستراداموس" پیشگوی سیاه بین قرون وسطی می بایست سال 1999 سال تغییرات بزرگ در جهان می بود. واقعاً هم تعداد روز به روز افزایش یابنده بیکاران, محیط زیست تخریب شده , کوه قرض وسیستم های اجتماعی غیر قابل اصلاح خوش بین بودن به آینده را مشکل می کنند. اقتصاددانان و دانشمندان علوم طبیعی بر خلاف نوستراداموس می توانند امروزه بر اساس روندها و فاکتها این حرکت منفی را دریافته و عواقب منفی آن را نتیجه گیری کنند.
سازمانهای پیشگویان وابسته به جریانهای مختلف از جمله "راند" RAND سازمانهای وابسته به سازمان ملل مثلMO, FMO , WHO و IIASA و سازمان نگهبان جهانی (InstitutWorldwatch) و حتی کنسرنهای نفتی در بسیاری از پیشگویهای بدبینانه خود مشترک هستند.سازمان معتبر (IIASA),در لاکزمبورگ اتریش چنین جمله بندی میکند:"سیستمهای اجتماعی_اقتصادی در تمام جهان در حال تغییر شدید هستند. این تغییرات خود باعث تغییرات اقتصادی می گردند و جبر رشد اقتصادی به نوبه خود پیامدهای زیادی برای محیط زیست در بر دارد.
مادر همة نگرانیها رشد تصاعدی جمعیت جهان است. کلوب رم در اوایل سالهای 70 این پدیده را بررسی کرد و به نتایج وحشتناکی رسید و حال 25 سال پس از آن بررسی های جدید تآیید می کنند: بزرگترین مشکل کمبود منابع طبیعی آب , هوا و زمین خواهد بود.
درسالهای آینده درگیری بر سر آب نه تنها بین کشورهای مختلف بلکه در درون خود این کشورها نیز تشدید خواهد شد.طبق تحقیقات سازمان نگهبان جهانی در واشینگتن-دی.سی. در آمریکا 40% مردم در سال 25 20 در کشورهایی زندگی می کنند که به شدت از کمبود آب رنج می برند.در قاره اروپا خشکسالی ها هر چه بیشتر ظهور می کنند. جغرافی دانان حتی از امروز به اسپانیا و ایتالیا به عنوان صحراهای آ ینده می نگرند. مشکل بزرگ دیگر تغذیه خواهد بود. هیچ کس نمی داند که غلات مورد نیاز تغذیه این جمعییت رشد یابنده از کجا باید تأمین گردد.حتی آمریکا که در حال حاضر بزرگترین صادر کننده غلات است, در آینده بخاطر رشد جمعیت خود تنها قادر به تأمین نیاز خود خواهد بود.سازمان اف_آ_او اخطار می کند که اگر خشکسالی شبیه آنچه در 1988 اتفاق افتاد دوباره در آنجا رخ دهد قحطی جهانی اجتناب ناپذیر است.
کمبود مواد غذایی وآب در اثر تغییرات آب و هوا تشدید خواهد شد. اگر بخواهیم گرم شدن هوا را محدود کنیم باید به شدت استفاده از سوخت فسیلی را پایین بیاوریم. اما بررسی های جدید کنسرن نفتی شل نشان داده است با وجود این که نیاز نفت و گاز کشورهای پیشرفته رشد زیادی نخواهد داشت ولی به دلیل تقاضای افزاینده کشورهای رو به رشد نیاز به نفت و گاز تا سال 2020 دوبرابر خواهد شد. زمانی که 2,1 میلیارد چینی در جهت هم سان کردن استاندارد زندگی خود با اروپا و آمریکا برآیندو انرژی مورد نیاز این هدف را از زغال سنگ و نفت تأمین کنند تلاشها برای متعادل کردن مصرف نفت و گاز بی نیجه خواهد بود. در رابطه با این چشم انداز سازمان آمریکایی "راند" و دانشمندان "IIASA" در لاکزمبورگ اتریش خوشبین تر از پیشگویان کنسرن نفتی شل هستند.آنها خطر چینی برای آب و هوای جهان را غیر قابل اجتناب نمی بینند و به غربی ها توصیه می کنند بخاطر خودشان دست و دل باز به چینی ها در مدرن ساختن تکنولوژی نیروگاهها کمک کنند .
با وجود تمام تغییرات بالا یک چیز ثابت خواهد بود: ناعاقلانه بودن زندگی انسان.دکتر آلن د.لوپز از سازمان تندرستی جهانی می گوید: یکی از بزرگترین علتهای مرگ و میر در سال 2020 مصرف سیگار خواهد بود. با وجود شناخت خطرات سیگار مصرف آن به خصوص توسط زنان روز به روز افزایش می یابد. کنسرن فیلیپ موریس به تنهایی در سال گذشته 891 میلیارد سیگار فروخته است، 9درصد بیشتر از سال 1995· تصویر مرد کاوبوی سیگاری سمبولیک شده است. آینده جهان در دود تیره ای قرار دارد.
هلموت فیزر / ترجمه: بیتا صبور
  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد