اندازه گیری HbA2 در ناقلین مبتلا به تالاسمی مینور با روش کروما

از آنجائیکه اندازه گیری میزان HbA2  در تشخیص بیماران ژنتیکی بتا تالاسمی حائز اهمیت می باشد بدین جهت برای اولین بار در ایران اقدام به اندازه گیری HbA2  به روش HPLC  بر روی 50 فرد مبتلا به بتا لاسمی مینور نودیم . اندازه گیری مقدار بالای  HbA2  بطور وسیعی به تشخیص ناقلین بتا تالاسمی مینور کمک می کند ، روش HPLC  امروزه به دلیل حساسیت در دقت و سرعت آنالیز جهت اندازه گیری HbA2  وتشخیص دیگر هموگلوبینو پاتی ها کاربرد زیادی پیدا کرده است .

روش اجرا :

ابتدا از نمونه خون تمام افراد که حاوی ضد انعقاد EDTA  بود همولیزات تهیه و پس از رقیق نمودن آن را از ستون تعویض کاتیوتی ضعیف weakly  cation  exhange   موسوم به  Poly  CATA  عبور داده و توسط بافر با قدرت یونی متفاوت بطریق گرادیانت کروماتوگرافی انجام گردید . جذب نوری در طول درجه 405 nm   توسط   detctor  تعیین شده واز نسبت مساحت HbA0 به HbA2  محاسبه میزان HbA2     ( % )  اندازه گیری گردید که زمان جداسازی HbA2     کمتر از 10 دقیقه می باشد . در این مطالعه 50 فرد مبتلا به بتا تالاسمی مینور همراه با 50 نفر گروه کنترل ( افراد سالم بدون کم خونی ) مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج آن در قسمت نتیجه بررسی شده است .

نتایج :

متوسط CV  در طول آزمایش  ( within  assay ) 1.6%  و ربین آزمایش  ( Between assay ) 4.9 %      می باشد دقت روش با 2 غلظت HbA2 : 1.4  و  : 45%  HbA2    بررسی گردید که CV  در طول آزمایش      within  assay  برای غلظت اول 0.92  و غلظت دوم  CV : 1.6 %   می باشد ضمنا در مقایسه با روش کروماتوگرافی میکروالکتروفورز بر روی استات سلولز یک ارتباط خطی r = 0.985   به وجود می آید .

هدف از این تحقیق برپایی یک روش عملی سریع ، حساس ودقیق برای اندازه گیری HbA2     توسط روش HPLC  به وسیله ستون تعویض کایتول ضعیف می باشد که در این سیستم جداسازی HbA2      که یک مارکر تشخیصی جهت بیماری بتا تالاسمی مینور می باشد در کمتر از 10 دقیقه انجام می گردد ، ضمنا نتایج حاصل از انجام HbA2     به روش کروماتوگرافی میکرو HPLC سرعت و تکرار پذیری در سیستم HPLC  به مراتب لاتر می باشد واز این روش می توان بعنوان یک روش سریع ، حساس و عملی در تعیین میزان HbA2    استفاده نمود . در کنار آن با تغییر گرادیانت بافر نیز جداسازی دیگر هموگلوبین ما نیر HbE, HbD, HbC, HbS, HbF, HbA1C  و سایر هموگلوبینها میسر     می باشد .

 

نظرات 3 + ارسال نظر
امین یکشنبه 28 تیر‌ماه سال 1383 ساعت 10:20 ب.ظ http://www.lichen.blogsky.com

سلام:
چه طراحی جالب و محشری ! واقعا عالی بود افرین به این ذوق و سلیقه

[ بدون نام ] یکشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 12:29 ق.ظ

اذر یکشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 12:34 ق.ظ

از اینکه در مورد تالاسمی مطلب نوشتید متشکرم ولی میبا یست توضیحات جزیی در موردش می دادید البته اگر کار شما را تخصصی کنیم قابل چشم پوشی است در هر صورت خسته نباشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد